Ombudsman: 'Hoe gemeenten hun burgers op slinkse wijze thuishulp ontfutselen'

gelezen2Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman, heeft een column in De Telegraaf. Onlangs schreef hij een artikel over de manier waarop gemeentes omgaan met thuishulp aanvragen. 

Mevrouw Makkinga* heeft een ernstige vorm van reuma en kampt met chronische pijn, stijfheid, vermoeidheid en slaapstoornissen. Zware huishoudelijke taken zijn onmogelijk voor haar en daarom krijgt mevrouw Makkinga thuiszorg via de gemeente. Margreet van Vloon* van de thuiszorgorganisatie is haar vaste hulp.

De gemeente informeert mevrouw Makkinga in december 2014 over veranderingen over huishoudelijke hulp. Vanaf 1 januari 2015 krijgt ze geen uren meer, maar een resultaat: ’een schoon en leefbaar huis’. Het keukentafelgesprek met de gemeente, waar mevrouw Makkinga over heeft gehoord, komt er niet.

Voor de huishoudelijke hulp heeft de gemeente een contract afgesloten met de thuiszorgorganisatie. De thuiszorgorganisatie stuurt mevrouw een brief waarin staat dat er minder huishoudelijke hulp wordt aangeboden en dat er een afspraak wordt gemaakt over het leveren van maatwerk. Mevrouw Makkinga is al lang blij dat Margreet kan blijven en is niet van plan bezwaar te maken tegen een schoon en leefbaar huis.

Gekort

In januari 2015 komt Margreet langs en vertelt dat haar uren met meer dan de helft worden gekort. Mevrouw Makkinga is uiterst verbaasd. Zonder onderzoek of overleg is besloten dat haar huishoudelijke hulp van 6 naar 2,7 uur gaat, terwijl de wethouder heeft gezegd dat nooit met meer dan 18% zal worden gekort!

Haar zoon adviseert haar om bezwaar te maken bij de gemeente. Dan pas wordt duidelijk dat de eerste brief van de gemeente met de belofte van een ’schoon en leefbaar huis’ een zogeheten ’beschikking’ was. Het is nu te laat om nog een bezwaar in te dienen. De gemeente zegt dat mevrouw Makkinga contact moet opnemen met de thuiszorgorganisatie of een voorlopige voorziening bij de rechter kan aanvragen.

Reinier-van-Zutphen-dakKeukentafelgesprek

Na een persoonlijk gesprek met de thuiszorgorganisatie ontvangt zij een zorgplan, maar het plan voldoet niet aan haar situatie. Ook is niet duidelijk hoe de beoordeling tot stand is gekomen. De korting op haar uren blijft van kracht. Mevrouw Makkinga had zo gehoopt op een keukentafelgesprek waarbij zij met de gemeente haar situatie voorafgaand aan alle wijzigingen had kunnen bespreken. Ze ziet dit echt als een gemiste kans.

Ik zie dit soort problemen vaker en neem contact op met de gemeente om nog eens een keer goed naar de aanvraag te kijken.

* gefingeerde naam

Bron: De Telegraaf

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van media, politiek en zorg.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top