skip to Main Content
Goed Om Te Weten: Zo Kun Je Je Bloeddruk Verlagen, Zonder Arts Of Medicijnen!

Goed om te weten: Zo kun je je bloeddruk verlagen, zonder arts of medicijnen!

In onze zomerrubriek ‘Goed om te weten’ delen we praktische kennis over zorg en mantelzorg. Of je nu aan het bed of aan het strand bent, we hopen dat je er veel aan hebt! En vergeet niet: delen is fijn.

Wist je dat je een hoge bloeddruk kunt verlagen zonder artsen en medicijnen?

fruit 1

In de HP/DE TIJD schreef arts en onderzoeker William Cortvriendt dat je zelf een heleboel kunt doen aan het verlagen van een te hoge bloeddruk – en wel door anders te eten. William Cortvriendt is auteur van de bestseller “Hoe word je 100″. Wanneer er eenmaal een te hoge bloeddruk is geconstateerd moet deze beslist omlaag worden gebracht omdat deze gepaard blijkt te gaan met ernstig verhoogde risico’s op hart- en vaatziekten waarvan een hartaanval en een beroerte de bekendste zijn. Het is gebleken dat de geneesmiddelen die artsen hiervoor geven heel goed werken en de risico’s grotendeels wegnemen. Deze geneesmiddelen behoren tot de meest succesvolle medicijnen die een arts tot zijn beschikking heeft. Helaas zit de patient de rest van zijn leven vast aan deze medicijnen. In de westerse landen heeft 50 procent van alle 50-plussers last van een te hoge bloeddruk. En dat getal loopt op tot 75 procent bij 75-plussers.

vis

Wat kun je doen tegen hoge bloeddruk?

Zout is een belangrijke oorzaak van een hoge bloeddruk. Langdurig en overmatig consumeren van zout verhoogt de bloeddruk. Minderen dus! Maar zout is niet de belangrijkste oorzaak. Die is volgens William Cortvriendt de overmatige consumptie van suiker en andere snel verteerbare koolhydraten! Die zitten in pasta, rijst en aardappelen, ontbijtgranen en brood. Veel onderzoeken tonen aan dat de bloeddruk aanzienlijk lager wordt als je stopt met het eten van suiker en de overige koolhydraten vervangt door verse groenten, fruit, noten eieren en wit vlees zoals gevogelte en vis.

Het is gebleken dat door dit dieet te hanteren een al bestaande hoge bloeddruk aanzienlijk kan dalen en zelfs weer volledig normaal kan worden. Ook lichaamsbeweging kan de bloeddruk verder doen dalen evenals iedere dag een klein stukje pure chocolade, niet meer dan 10 gram en dagelijks gebruik van knoflook  door het eten.

10-gezonde-groenten

De combinatie van dit eetpatroon met de nodige beweging zal tot een betere conditie van de bloedvaten leiden en de bloeddruk zodanig doen dalen dat er veel minder medicijnen nodig zijn.

William Cortvriendt zegt ook: verminder nooit op eigen houtje het gebruik van medicijnen, overleg altijd eerst met uw arts!

Bron: HP/DE TIJD – William Cortvriendt

Avatar

Barbara Mounier

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van media, politiek en zorg.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X