skip to Main Content
Emoties Bij Mantelzorg: Nummer 1 – Tegenstrijdigheid

Emoties bij mantelzorg: Nummer 1 – Tegenstrijdigheid

Of je het nou stukje bij beetje bent geworden, of totaal onverwacht. Of je mantelzorger uit eigen vrije wil bent, of omdat het echt niet anders kon. Eén ding hebben we allemaal gemeen: we lopen tijdens dit proces allemaal tegen dezelfde emoties aan. Sommige emoties ervaar je direct. Andere zullen zich pas openbaren, als je al een tijdje aan het zorgen bent.  Wat je situatie ook mag zijn, het is belangrijk dat je jezelf niet uit het oog verliest. Jij doet er ook toe! Alle emoties, goed en slecht, die bij mantelzorg voorkomen, zijn niet alleen heel normaal maar ook nog eens waardevol en belangrijk.

Als je dag in dag uit voor een dierbare zorgt, zul je allerlei verschillende emoties ervaren. Ook negatieve. Veel mantelzorgers zeggen: “Dat zal mij niet overkomen. Ik hou van mijn moeder, vader, vrouw, man, broer, zus, vriend, etc.” Maar na een tijdje zullen negatieve emoties ook gewoon tevoorschijn komen, die we dan het liefst onder het tapijt willen schuiven. Je weet wel, net doen alsof we ze niet voelen. Veel mantelzorgers vinden het echt lastig om hun negatieve gevoelens uit te spreken omdat ze denken dat ze erom veroordeeld worden. Of ze willen anderen er liever niet mee lastig vallen.

Uiteindelijk zul je wel iets met je emoties moeten doen. Opkroppen is niet goed voor je. Vergelijk het met een tweejarig kind dat aandacht wil en net zo lang doorgaat tot je toegeeft. Het negeren van de emoties die je voelt, kunnen leiden tot slaapgebrek, ziekte, stress eten, en het misbruik van middelen. Denk aan roken, pillen of alcohol.

Maar als je je emoties toelaat, kun je op zoek gaan naar manieren om ze onder woorden te brengen en om er dan vervolgens mee aan de slag te kunnen.

De komende weken zullen we steeds een veelvoorkomende emotie van mantelzorgers beschrijven. Uiteraard zul je ook een of twee tips aantreffen, waar je wellicht iets aan zult hebben.

Vandaag de eerste:

emotie1

 

Tegenstrijdigheid is het gevoel van aan de ene kant graag willen mantelzorgen maar aan de andere kant haat je het enorm.

Op slechte dagen heb je het gevoel dat je het allemaal niet meer aan kunt, niets goed kunt doen , niets voor elkaar krijgt en het liefst zou je willen opgeven.

Op goede dagen heb je het gevoel de wereld aan te kunnen, hebt het gevoel dat alleen jij de juiste zorg kunt bieden en geniet van het gevoel van waardering.

 

 

 

Hoe ga je er mee om?

Sta beide gevoelens toe. Elk mens heeft deze gevoelens zo nu en dan in zijn leven. Daar is helemaal niets mis mee. Probeer te relativeren en neem even tijd voor jezelf, als je het moeilijk hebt. Een ding is zeker: Zowel de slechte als de goede emoties zullen niet voor eeuwig blijven hangen.

Uiteraard vinden wij het erg fijn als je zelf nog tips hebt voor andere lezers om met de emotie tegenstrijdigheid om te gaan. Zet ze dan als een reactie onder dit blog. Volgende week bloggen we over boosheid. Hopelijk ben jij er dan ook weer bij.

bron: Family Caregivers Alliance

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en sinds 6 jaar mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Tevens is zij de bedenker en mede oprichter van Mantelzorgelijk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Teken de petitieOverheid, praat MET mantelzorgers en NIET OVER mantelzorgers
Tekenen
Back To Top
X