skip to Main Content
Mariette Blogt Exclusie Vanuit Het Buitenland – Hoe Kom Je Van Dat Schuldgevoel Af?

Mariette blogt exclusie vanuit het buitenland – Hoe kom je van dat schuldgevoel af?

Wat is het schuldgevoel van mantelzorgers?

De definitie van je schuldig voelen is dat je iets ‘verkeerd’ hebt gedaan. Mantelzorgers hebben vaak het gevoel dat ze iets verkeerd doen. Je kunt het gevoel hebben dat je niet genoeg tijd doorbrengt met je naaste. Dat je niet vaak genoeg belt of op bezoek komt. Dat je degene voor wie je zorgt niet gelukkig maakt.

De lijst kan eindeloos doorgaan. Je hebt nooit het gevoel dat je genoeg doet of dat je doet wat juist is. In werkelijkheid heb je niks verkeerd gedaan, maar je legt jezelf schuldgevoelens op. Het zich schuldig voelen is een epidemie in de wereld van de mantelzorg.

Oorzaken

Veelal leg je jezelf dat schuldgevoel op, maar anderen geven je net zo vaak dat schuldgevoel. Als je voor iemand zorgt die een fysieke of mentale handicap heeft, kan het gebeuren dat die persoon jou een schuldgevoel aanpraat, zelfs als het familieleden zijn.
We moeten onthouden dat ze ziek zijn. Ze kunnen kwaad en gefrustreerd zijn omdat ze niet gezond zijn. Ze kunnen zich eenzaam en depressief voelen, en soms reageren ze die frustraties op hun mantelzorger af.

Ongeacht hoe goed je alles bedoelt en hoe zeker je ook bent dat je alles doet wat mogelijk is in die omstandigheden, schuldgevoel maakt deel uit van de manier waarop een mantelzorger de tijd als mantelzorger ervaart. Hier zijn wat voorbeelden van schuldgevoelens die een mantelzorger kan hebben:

-Iedereen in je familie gaat er van uit dat jij de mantelzorger bent. Wat je ook doet, het is nooit genoeg en je kan niet iedereen plezieren, inclusief degene voor wie je zorgt.
-Je bent van streek omdat je de symptomen niet eerder hebt herkend. Misschien was die hersenbloeding niet gebeurt als jij beter had opgelet. Misschien was hij of zij niet gevallen als jij beter had opgelet.
-Je bent gestrest door de beperkingen die de zorg je oplegt en verliest je geduld. Je bent onaardig en boos, niet zo zorgend of vol compassie als je zou kunnen of moeten zijn.
-Je hebt geen tijd om iets voor jezelf te doen. Of het nou een weekendje weg is of een uur in het park doorbrengen, je kunt er de tijd niet voor vinden en als het er wel eens van komt, dan kun je er gewoon niet van genieten.
-De zorg voor een dierbare is een gevreesde verplichting geworden. Je voelt je beschaamd, en soms walg je zelfs van zijn of haar gedrag.
-Je hebt je vader naar een faciliteit voor begeleid wonen of een verpleeghuis moeten verhuizen. Ondanks dat je hem beloofd had dat dat nooit zou gebeuren.

Al deze scenario’s uit de praktijk kunnen uitzonderlijke schuldgevoelens oproepen die onder het oppervlak kunnen blijven hangen.

Die schuldgevoelens zijn echter volkomen normaal. Je moet ze onderkennen en accepteren. Wees niet te hard voor jezelf. Je bent in een moeilijke situatie verwikkeld en doet alles wat je kunt. Niemand is perfect.

Een manier om deze schuldgevoelens te beperken en beheersen is door realistische verwachtingen voor jezelf te stellen. Je kunt hier aan denken:

-Probeer jezelf niet te vergelijken met andere mantelzorgers in je familie of je omgeving. De verwachtingen waaraan je van jezelf moet voldoen baseer je op jezelf, niet op anderen.
-Verwacht niet teveel van jezelf en wees niet te streng voor jezelf. Geef toe dat we allemaal onze beperkingen hebben, maar we doen ons best.
-Zorg dat je doelen en zorgplannen realistisch zijn, zodat je controle hebt over je eigen verwachtingen.

Symptomen

Schuldgevoelens over je tekortkomingen als mantelzorger kunnen zich op veel manieren manifesteren:

-Algemene burn-out. Je hebt het gevoel dat je niet meer verder kunt. Met een mantelzorger burn-out heb je het gevoel dat je echt niet meer kan en al je energie is opgebruikt.
-Fysieke en mentale uitputting. Je bent vermoeid, uitgeput, je kunt niet helder denken en bent gewoon niet op je best.
-Slapeloosheid en overdadigheid. Je kunt niet slapen, je drinkt teveel of neemt bepaalde medicijnen om te ontsnappen aan de realiteit.
-Het gaat de verkeerde kant op met andere aspecten van je leven. Je hebt geen aandacht voor je baan, je familie of andere verantwoordelijkheden. Je hebt de energie niet om je voor wat dan ook te interesseren.
-Frustratie. Je bent voortdurend gefrustreerd en het lijkt of niets gaat zoals het moet gaan.
-Boosheid en stress. Je valt uit tegen mensen en bent snauwerig. Mantelzorg stress kan maken dat je boos wordt op het leven in zijn algemeenheid.
-Depressie en futloosheid. Je hebt moeite om jezelf te motiveren om uit bed te komen, om je aan te kleden of om ergens naar toe te gaan.

Manieren om van je schuldgevoel af te komen

-Ga op zoek naar een andere mantelzorger of een steungroep. Praat met anderen, deel je ervaringen en leer dat je niet alleen bent en dat je gevoelens echt zijn. Zo kun je leren om je negatieve gevoelens te beheersen en het brengt je dichter bij anderen die in hetzelfde schuitje zitten.
-Maak gebruik van andere beschikbare middelen. Er zijn openbare en particuliere diensten beschikbaar die de last van de zorg kunnen verlichten.
-Probeer realistische verwachtingen te stellen. Kijk of je de eisen die je familie, je werk en de mantelzorg aan je stellen in evenwicht kunt brengen, waarbij je onderkent dat je niet alles zelf kunt doen. Perfectionisme kan in dit geval tot meer stress leiden. Maak lijstjes en dagelijkse overzichten die je op schema houden.
-Zorg voor jezelf. Voeding, lichaamsbeweging en frisse lucht dragen bij aan een gezond lichaam en een gezonde geest.
-Maak tijd voor jezelf. Geef jezelf af en toe een leuk cadeautje, zoals tijd om een boek te lezen, naar een film te gaan, een manicure, een wandeling op het strand. Favoriete bezigheden geven je even een adempauze en zijn een goede afleiding.
-Leer om dingen te accepteren. Accepteer dat je je moeder mogelijk niet blij maakt als je haar opzoekt. Accepteer dat ze boos op je kan zijn. Accepteer dat ze niet meer degene is die ze was. -Maak er het beste van. Neem alle vreugde en troost die je kunt krijgen, zolang je die kunt krijgen.
-Wees geduldig. Heb geduld met jezelf en met degene voor wie je zorgt. Vaak ‘weten ze niet wat ze doen’, zoals vaak gezegd wordt. Wees daar bewust van en laat het je niet naar beneden halen.
-Bewaar je gevoel voor humor. Humor kan verlichting geven. De uitdrukking ‘lachen is gezond’ bestaat waarschijnlijk niet voor niks!

Avatar

Mariette Otten McGovern

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X