skip to Main Content

Mantelzorger burn-out – wat is het en hoe voorkom je het?

Je weet waarschijnlijk alles over degene voor wie je zorgt. Je weet welke medicijnen er ingenomen moeten worden en wanneer. Je merkt het meteen als er veranderingen in hun stemming of gedrag optreden, maar ben jij je ook zo bewust van wat er met jou gebeurt?

Je emotionele en psychologische gezondheid kan je lichamelijke gezondheid beïnvloeden. Veel mantelzorgers nemen niet genoeg tijd voor zichzelf, en als de stress van het zorgen voor iemand, soms gepaard met slapeloze nachten, lange tijd genegeerd wordt, dan kan burn-out optreden.

Hoe weet je dat je aan het eind van je Latijn bent? Hier zijn wat aanwijzingen.

Het ene moment ben je woedend en het volgende voel je je verdrietig en hulpeloos.

Als je eenmaal in de emotionele achtbaan van het mantelzorgen terecht bent gekomen, kun je gevoelens als angst, boosheid en schuld krijgen, en dat kan een overweldigende ervaring zijn. Zelfs na een goeie nacht slaap voel je je nog steeds uitgeput. Het lijkt alsof je hoofd vol met watten zit en dingen die je eerst leuk vond, maken je nu ook niet meer blij.

Wat kun je doen? 

Je leven is totaal veranderd, en het is dus vrij normaal om je gefrustreerd en machteloos te voelen. Angst of depressie waar niets aangedaan wordt kan gevaarlijk zijn en tot ergere dingen leiden. Bovendien kun je niet goed voor een ander zorgen als je niet voor jezelf zorgt. Ga even bij je dokter langs, om uit te sluiten dat er medische aandoeningen zijn die mogelijk ook psychische problemen kunnen veroorzaken. Vertel je dokter dat je mantelzorger bent, en dat je wat steun en begrip kunt gebruiken. Herinner jezelf eraan dat je doet wat je kunt, maar dat je niet alles kunt, en dat dat ook oké is.

Je krijgt elke griep die er heerst.

Van stress wordt je niet alleen angstig en depressief, het stelt ook zware eisen aan je immuunsysteem. Als je vaker en langer ziek bent dan normaal, kan het zijn dat je lichaam je iets probeert te vertellen. Luister naar je lichaam.

Wat kun je doen? 

Ga naar de dokter voor je routineonderzoekjes, negeer deze niet omdat je denkt dat je daar toch geen tijd voor hebt. Dit geldt ook voor de tandarts. Eet gezond, zorg dat je genoeg lichaamsbeweging krijgt en probeer voldoende te slapen.

Je snauwt tegen iedereen.

Als je je hulpeloos en overdonderd voelt, ben je overgevoelig voor wat anderen doen, of juist niet doen. Net als een klein kind dat een driftaanval heeft, heb jij even een time-out nodig.

Wat kun je doen? 

Leg de lat niet te hoog voor jezelf, want het geeft alleen maar teleurstelling als je het beoogde doel niet bereikt. Bel een vriend of vriendin en vertel hem of haar waar je mee bezig bent, praat over je angsten en frustraties. Het kan al veel opluchting geven om je gevoelens niet binnen te houden, maar erover te praten met iemand die je vertrouwt. Maak een lijstje van dingen die je die dag wilt of moet doen. Zet de belangrijkste dingen voor die dag bovenaan. Je hoeft je geen zorgen te maken als dingen lager in de lijst die dag niet gedaan worden. Morgen is er weer een dag.

Je weet dat je moet bewegen, maar je hebt eenvoudigweg geen tijd.

Niemand functioneert goed onder constante stress. Mantelzorgen is een marathon, geen sprintje. Je moet de spanning op de een of andere manier uit je lichaam zien te krijgen.

Wat kun je doen?

Dwing jezelf om in beweging te komen. Lichaamsbeweging is de beste manier voor ontspanning in stressvolle tijden. Je zult je meteen beter voelen, en doordat er meer endorfine in je lichaam wordt aangemaakt wordt je humeur beter, je hoofd helderder en slaap je beter. Een half uurtje stevig doorlopen, of tien minuten op de loopband kan ervoor zorgen dat je stress vermindert en jij je weer sterker voelt.

Je kunt je niet herinneren wanneer je voor het laatst naar de film of uit eten bent geweest.

Iedereen moet er af en toe even tussenuit, dus waarom jij niet? Mantelzorgers geven zichzelf bijna nooit even vrij, vanwege een – uiteraard goed bedoeld – gevoel van loyaliteit en vaak een licht schuldgevoel.

Wat kun je doen?

Je hoeft niet meteen een cruise van drie weken te boeken, maar een vriend of vriendin bezoeken die in een andere stad woont, een schoonheidsbehandeling of zelfs gewoon even een kop thee drinken en een goed boek lezen of een aflevering van je favoriete televisieserie kijken kan al heel ontspannend werken. Let wel, dit is tijd voor jezelf, dus ook geen boodschappen of andere klusjes doen. Geniet ervan!

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Mariette Otten McGovern

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Dit bericht heeft 0 reacties
  1. Beste Mariette,
    Ik heb inmiddels een aantal blogs van jou gelezen. Herkenbaar, interessant. Fijn dat je erover schrijft. FTD blijft tot heden onbekend.
    Meer duidelijkheid, bij de artsen, wat zou dit prettig zijn, om gehoord en geloofd te worden.
    Groeten, Robin

    1. Beste Robin,
      Bedankt voor je reactie. Misschien is er hier in Amerika op dit moment iets meer bekend over FTD, maar hopelijk volgt Nederland snel.
      Het lijkt me dat als er meer kennis en duidelijkheid is, mensen ook beter begrepen worden. Dat hoop ik voor jou en iedereen die zich
      in een soortgelijke situatie bevindt.
      Groeten,
      Mariette.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X