skip to Main Content
Lijstje: Tips Om Mantelzorg En Werk Te Combineren

Lijstje: Tips om mantelzorg en werk te combineren

De combinatie van een betaalde baan, de mantelzorg voor kind, partner of ouders en tijd voor jezelf vraagt elke dag opnieuw een flinke dosis energie en organisatietalent. Niet voor niets voelt 40 procent van de werkende mantelzorgers zich zwaar belast of zelfs overbelast. Hieronder geven we daarom een lijstje met tips om mantelzorg goed in te richten en jezelf te ontlasten.

Lijstje met tips voor werkende en niet-werkende mantelzorgers

  • Denk aan ook jezelf (en gezin). Probeer de permanente zorg en verantwoordelijkheid te delen met andere familieleden of vrienden. Indien dat niet mogelijk is, probeer dan in ieder geval de zorg regelmatig tijdelijk over te dragen, zodat jij tijd voor jezelf (en gezin) hebt. Je kunt hiervoor ook beroepskrachten of vrijwilligers inschakelen. Dit wordt ook wel respijtzorg genoemd. Lees meer wanneer je in aanmerking komt voor respijtzorg.
  • Besteed regeltaken uit aan een mantelzorgmakelaar. Hij of zij kan de administratie uit handen nemen en aanvraagformulieren voor medische hulpmiddelen versturen.
  • Creëer een ondersteuningsnetwerk. Zorg dat je een groep mensen hebt op wie je altijd kunt terugvallen, niet alleen qua zorgtaken, maar ook om je hart te luchten.
  • Houd een (digitaal) zorgdagboek als je de zorg deelt. Hierin kun je bij houden wie wat doet, wanneer bepaalde afspraken zijn gemaakt en hoe het met de zorgvrager gaat. Zo kom je nooit voor onaangename verrassingen te staan.
  • Zorg voor een noodplan. Dit geeft rust. Als er iets onverwachts gebeurt, kun je altijd het noodplan in werking stellen.
  • Let ook goed op je eigen gezondheid. Eet gezond, zorg voor voldoende nachtrust en beweeg veel. Luister naar je lichaam en ga bij klachten op tijd naar de huisarts. Als je je gezond voelt, kun je de zorg langer volhouden

 

Aanvullende tips voor werkende mantelzorgers, op het werk

Leg de situatie aan je werkgever én collega’s uit. Alleen op deze manier ontstaat er begrip en acceptatie.
Maak gebruik van verschillende verlofregelingen. Lees meer over calamiteiten-, kortdurende zorg- en langdurende zorgverlof.
Maak duidelijke afspraken met je werkgever. Lees meer over permanente en tijdelijke oplossingen voor op je werk.

Bron: Gezondheidsplein.nl

Avatar

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was tot voor kort een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Eerst in de thuissituatie en later in het verpleeghuis. Tevens is zij de bedenker en het creatieve brein van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X