Gun jezelf het beste

Onderstaand recept komt uit de herziene 12e druk van Klein geluk voor de mantelzorger, geschreven door Maria Grijpma en Inge Jager. Het boek is gebaseerd op Positieve Gezondheid en helpt de mantelzorger om veerkrachtig te zijn.

Gun jezelf het beste

Domeinen: Kwaliteit van leven en Dagelijks Functioneren

De sfeer om je heen beïnvloedt je. Je staat niet los van je omgeving. Integendeel, dat gene wat je omringt, dringt ook door naar binnen. Kijk maar: in de natuur ga je vanzelf dieper ademhalen; je wordt blij van een mooie bos bloemen of een schilderij; je smelt van de glimlach van een baby; keurig opgeruimd gereedschap in de stellingkast maakt je tevreden. Zo werkt dat nu eenmaal.

Als je in de omgeving bent van iemand die veel zorg nodig heeft, beïnvloedt jou dat ook. Je wordt wat trager en bedachtzamer, je zingt niet meer hardop. Je voelt je wellicht iets meer bedrukt. Het is niet anders: alles om je heen heeft invloed op je gedrag en je stemming. Nu je dit weet, is het belangrijk dat je je zoveel mogelijk omringt met ‘het beste’. En dat is voor iedereen anders!

Recept
Kijk eens naar de volgende onderwerpen:
• Je huis: Wat irriteert je? Waar word je blij van? Wil je meer rust en sereniteit of juist meer vrolijkheid? Kun je hier iets aan doen door op te ruimen of je meubels te verschuiven? Wat denk je van andere kleuren of een vrolijke prent aan de muur?
• Mensen: Van welke contacten word je moe? Hoe kun je deze contacten veranderen? Welke mensen geven je energie? Wanneer zoek je die weer op?

• (Huishoudelijk) werk: Aan welke klussen heb je een hekel? Is er hulp mogelijk voor deze klussen? Welke taken bevallen je; waar word je vrolijk of energiek van?
• Buiten zijn: Wat zou je anders willen? Heb je een tuin of balkon? Wil je meer bewegen, bijvoorbeeld door dagelijks een stuk te fietsen of lopen? Is er een park of bos of de zee in de buurt waar je vaker heen wilt?

• Steun: Heb je hulp? Voel je je gesteund door je netwerk? Heb je helemaal geen steun en heb je die wel nodig? Wie kan jou helpen?

Hoe meer je je durft te omringen met ‘het beste’, hoe makkelijker het zal zijn om je taken als mantelzorger te vervullen.

Ik heb een vriendin die veel klaagt. Ze heeft het ook niet makkelijk, maar ja, ik ook niet. Ik ken haar al dertig jaar en dit contact is wel belangrijk voor me. Als ik vroeger eindelijk eens een dagje weg kon en we spraken af, was ik eigenlijk altijd uitgeput als ik weer thuiskwam. Ik wilde onze vriendschap niet opzeggen, maar het moest wel anders. Nu zie ik haar nog af en toe, maar we spreken korter af en bijna altijd gaan we naar de film of naar een voorstelling. Dan zijn we toch samen, maar onze praattijd is minder. Nu verheug ik me op onze uitstapjes en ik kom opgeladen thuis, in plaats van doodmoe.

(Shirley, zorgt veel voor haar drieënnegentigjarige moeder die in een verpleeghuis zit)

Informatie
www.dagelijksegedachte.net – Voor mensen die behoefte hebben aan een beetje bezieling in hun leven.

Lezen Jan Dijkgraaf, Wake-up call voor mannen. Louise Hay, Je kunt je leven helen.

Informatie en inkijkexemplaren: www.kleingeluk.nu/boeken

De Redactie van Mantelzorgelijk  bemant de hulplijnen en helpt mantelzorgers op elk mogelijk vlak. Wat kunnen we voor jou betekenen?Mail naar info@mantelzorgelijk.nl

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top