Emoties bij mantelzorg 10 – Frustratie

Of je het nou stukje bij beetje bent geworden, of totaal onverwacht. Of je mantelzorger uit eigen vrije wil bent, of omdat het echt niet anders kon. Eén ding hebben we allemaal gemeen: we lopen tijdens dit proces allemaal tegen dezelfde emoties aan. Sommige emoties ervaar je direct. Andere zullen zich pas openbaren, als je al een tijdje aan het zorgen bent. Wat je situatie ook mag zijn, het is belangrijk dat je jezelf niet uit het oog verliest. Jij doet er ook toe! Alle emoties, goed en slecht, die bij mantelzorg voorkomen, zijn niet alleen heel normaal maar ook nog eens waardevol en belangrijk.

Als je dag in dag uit voor een dierbare zorgt, zul je allerlei verschillende emoties ervaren. Ook negatieve. Veel mantelzorgers zeggen: “Dat zal mij niet overkomen. Ik hou van mijn moeder, vader, vrouw, man, broer, zus, vriend, etc.” Maar na een tijdje zullen negatieve emoties ook gewoon tevoorschijn komen, die we dan het liefst onder het tapijt willen schuiven. Je weet wel, net doen alsof we ze niet voelen. Veel mantelzorgers vinden het echt lastig om hun negatieve gevoelens uit te spreken omdat ze denken dat ze erom veroordeeld worden. Of ze willen anderen er liever niet mee lastig vallen.

Uiteindelijk zul je wel iets met je emoties moeten doen. Opkroppen is niet goed voor je. Vergelijk het met een tweejarig kind dat aandacht wil en net zo lang doorgaat tot je toegeeft. Het negeren van de emoties die je voelt, kunnen leiden tot slaapgebrek, ziekte, stress eten, en het misbruik van middelen. Denk aan roken, pillen of alcohol.
Maar als je je emoties toelaat, kun je op zoek gaan naar manieren om ze onder woorden te brengen en om er dan vervolgens mee aan de slag te kunnen.
De komende weken zullen we steeds een veelvoorkomende emotie van mantelzorgers beschrijven. Uiteraard zul je ook een of twee tips aantreffen, waar je wellicht iets aan zult hebben.

frustratieDeze week nummer 10 – FRUSTRATIE

Frustratie komt voort uit veel andere emoties zoals boosheid, tegenstrijdigheid, en ongeduld. Soms heb je als mantelzorger het gevoel helemaal niets goed te kunnen doen of dat dingen nooit lopen zoals jij ze gepland hebt, ondanks dat je nog zo je best deed. Zeker als je moe bent is de kans groter dat je gefrustreerd raakt. Frustratie kan ervoor zorgen dat je overmatig gaat eten of drinken (denk aan snacks, snoep en alcohol) en dat je je geduld sneller verliest dan normaal het geval zou zijn.

 

 

Hoe kun je er mee omgaan?

Het helpt al om voor jezelf te erkennen dat mantelzorg heel frustrerend kan zijn. Echt, het ligt niet aan jou of je karakter, het hoort er bij. Veel mantelzorgers ervaren het. Daarom is het een goed idee om er met lotgenoten over te praten. Van hen zul je ongetwijfeld handvatten aangereikt krijgen om gemakkelijker met je frustraties te dealen. Daarnaast is het belangrijk dat je zo nu en dan even een ‘break’ neemt van het zorgen. Ga sporten, trek je terug en lees een boek of ga een dutje doen.. Wat je ook kiest om te doen maakt niet uit, als het maar tijd voor jezelf is.

is sociaal ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was ruim 8 jaar een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Eerst in de thuissituatie en later in het verpleeghuis. Tevens is zij de bedenker en het creatieve brein van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top