skip to Main Content

Missers in de thuiszorg – een schrijnend verhaal

Consumentenbond: ‘Veel missers in thuiszorg’. Medewerkers in de thuiszorg melden fouten niet, beperken ouderen onnodig in hun vrijheid en gaan slordig om met medicatie.

Een tijdje terug las ik bovenstaand bericht op Radartv.nl. Ik weet nog dat ik me afvroeg of dit soort missers allemaal door bezuinigingen voortkomen of (incidenteel) door onzorgvuldigheid van mensen op de werkvloer. Verder dacht ik er eigenlijk niet meer aan. Totdat ik van de week het verhaal van een van mijn klanten hoorde..

“Mijn moeder had haar heup gebroken en na de operatie is ze lichamelijk en geestelijk flink achteruit gegaan. Ik heb een aantal keren aangegeven dat haar ene been korter was dan het andere. Dat  was niet zo, zei men. Na zes weken drammen van mijn kant is er toch een foto gemaakt en jawel, de heup was verschoven. Maar daar moest ze maar mee leren leven.

Ik heb toen alles op alles gezet om haar in een verzorgingstehuis te krijgen, want ik kon de zorg als enige dochter niet meer aan. Natuurlijk was er een enorme wachtlijst. Negen maanden zorgde ik zelf voor mijn moeder. Toen ging ik er even tussen uit, naar mijn vriendin in Spanje. Mijn moeder kreeg twee keer per dag thuishulp, voor een paar dagen moest het kunnen.

Na twee dagen later werd ik gebeld – dat ik met spoed terug naar Nederland moest komen. Mijn moeder had ’s morgens de deur niet open gedaan en om 12 uur had de thuishulp het nog maar eens geprobeerd. Omdat ze de deur weer niet opendeed, hebben ze de sleutel bij de huismeester gehaald en vonden haar, inmiddels in coma, op de grond.

Ik denk nog steeds: WAT ALS ZE ‘S MORGENS WÉL WAREN GAAN KIJKEN? Had ze dan nog geleefd? Ik kwam ’s nachts met het vliegtuig aan en drie uur nadat ik bij haar bed was, is ze overleden. Ze is in coma gebleven dus heb haar niet meer kunnen spreken. Ik vind het nog steeds een vreselijk idee dat ze daar lag en de thuiszorg aan de deur stond maar weer weg is gegaan….”

Waarom gaan hulpverleners niet meteen kijken, als deuren van patiënten niet worden opengedaan? Is dit het logische gevolg van te hoge werkdruk en teveel huisbezoeken op een dag? Als onze ouderen dan zo lang mogelijk thuis moeten blijven maar wel hulp van een medisch onderlegd persoon nodig hebben, moet hier toch als de donder iets aan gedaan worden. Dit kun je nabestaanden maar ook wijk-verzorgenden niet aan doen!

Marjolijn Bruurs

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was tot voor kort een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Eerst in de thuissituatie en later in het verpleeghuis. Tevens is zij de bedenker en het creatieve brein van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X