skip to Main Content
De Vader: Winnaar + Recensie #dementie

De Vader: winnaar + recensie #dementie

Op 8 december mocht ik in Delft naar de allereerste voorstelling van De Vader. Na het interview met Gijs de Lange was ik ontzettend nieuwsgierig geworden. Ik ondersteun een man met Alzheimer en was benieuwd of het ook daadwerkelijk een feest van herkenning zou worden. Of het schuren echt saamhorigheid zou brengen, of toch ook gewoon pijn zou doen. Ik had natuurlijk al veel gehoord voordat ik naar de voorstelling ging en was benieuwd of ik nog verrast zou zijn ondanks die kennis. Voor de avond had ik een vriendin uitgenodigd om mee te gaan. Bij haar kon ik dus ook toetsen of we het anders zouden ervaren, aangezien zij de voorkennis niet had. De gemiddelde leeftijd werd door ons twintigers trouwens flink omlaag gehaald, logisch bij dit onderwerp zullen we maar zeggen.

De voorstelling pakte niet meteen, dat geef ik eerlijk toe. Kan natuurlijk ook zijn, omdat het de allereerste voorstelling was en men de draai nog wat moest vinden. Misschien kwam het ook doordat de verwarring het stuk tot leven bracht en deze naarmate de voorstelling vorderde alleen maar groeide. Het werd absoluut intens. Het stuk riep veelal de emoties op die ik ook heb wanneer ik met de man met Alzheimer samenwerk. Er was frustratie, verwarring, onbegrip, maar ook de zoektocht naar dat wat er wel is. Uiteindelijk ook met het ultieme doel waar naar gestreefd wordt; meer begrip voor de persoon met Alzheimer. Daarmee kan ik het u dan ook absoluut aanraden de voorstelling te gaan zien en neem vooral die persoon mee in uw omgeving die soms de inschattingsfout maakt en denkt dat de persoon met Alzheimer helemaal niets mankeert. Het is de diverse scenes samen die het probleem pas echt schetsen, elke scene op zich (die deze mensen alleen meekrijgen) brengt de problemen niet naar de oppervlakte.

En dan hebben we natuurlijk nog een winnaar! Die winnaar van de 2 kaarten voor De Vader is: Marja Seip-Kooij! Mail even naar nadja@mantelzorgelijk.nl en dan gaan we zorgen dat er kaarten klaarliggen bij de voorstelling van jouw keuze!

Avatar

Nadja van Kessel

Nadja van Kessel (27) is organisatietalent, hulpverlener in de grootste zin van het woord en ex-mantelzorger. Ze heeft de wereld aan haar voeten en is van plan er veel van te ontdekken.