skip to Main Content

Mantelzorgondersteuning: een probleem erbij

Hoe is het toch mogelijk dat je met het krijgen van ondersteuning er extra problemen bij krijgt? In mijn beleving is ondersteuning een manier om ons als mantelzorger te ontlasten en niet om meer chaos en problemen te creëren. Toch is dit precies wat er nu bij ons aan de hand is. Ik neem jullie mee naar een maand of 10 geleden.

Het mantelzorgen werd steeds zwaarder. De zorgvragen werden intensiever en complexer. Het was tijd om in te grijpen en hulp te zoeken. Mede op aanraden van lotgenoten heb ik via de gemeente een indicatie aangevraagd voor ondersteuning. Na maanden wachten en praten werd deze voor 2 x 2 uur per week verstrekt. Wat was ik blij met deze uitkomst!

Deze uren zouden ons wat lucht geven op twee middagen. Twee hele middagen waarop ik zomaar zou kunnen doen waar ik zin in had. Ik kon niet wachten. De indicatie werd ingevuld met ZIN (zorg in natura) om mij niet extra te belasten met de administratie rond een PGB. Ik probeerde van me af te zetten dat de vervanging van mijn gratis inzet ruim € 40 per uur zou gaan kosten. Maar goed, een organisatie werd benaderd en het genieten van wat kleine vrije tijd kon beginnen. Tenminste…. Dat dacht ik….

Nu zijn we 6 maanden en 4 ondersteuners verder. Wat bedoeld was ter ontlasting heeft gezorgd voor veel onrust en spanningen. Er waren ondersteuners die het niet aankonden, die een andere baan vonden of die het te lastig vonden. Iedere keer heb ik geïnvesteerd in het persoonlijk contact. Steeds de tijd gevonden om de ondersteuners te begeleiden en te informeren. En daarnaast heb ik veel energie ingezet om de onrust bij mijn moeder weg te nemen. De vele wisselingen deden haar geen goed.

Maar toen afgelopen maandagochtend de ondersteuning voor diezelfde middag weer werd afgezegd was voor ons de maat vol. Tijdens een indringend gesprek met de zorgmanager vertelde ze dat hun mensen niet zijn opgeleid voor complexe situaties! Het zijn mensen die affiniteit hebben met ouderen en die graag een gezellige klik hebben met de cliënt. Pardon? Ik viel bijna van mijn stoel. De indicatie is juist afgegeven zodat wij deze complexiteit vol kunnen houden.

Er zijn dus organisaties werkzaam op dit gebied die vooral gericht zijn op het verlenen van gezelschap. In ons geval zijn dit soort activiteiten te mager om echte ondersteuning te bieden. Onder onze indicatie ligt namelijk een noodzakelijke en complexe hulpvraag. We raken hierdoor van de regen in de drup. Gelukkig denk de gemeente actief mee en zijn we nu op zoek naar een andere aanbieder. We zijn weer terug bij af.

En dan kom ik toch nog even terug op dat uurloon en wat er is geleverd. Voor dat geld verwachtte ik professionele en gerichte ondersteuning. Ik had verwacht dat onze taken gedurende die 4 uur uit handen zouden worden genomen. Ik heb daarvan geleerd. Je loopt als mantelzorger dus het risico bij een hulpverlenende organisatie terecht te komen die niet de match maakt tussen de opdracht en de kwaliteit die ze kunnen bieden. Dat is oprecht zorgelijk te noemen.

Dus nu gaan we vanuit de brokstukken van 6 maanden ‘hulp’ weer actief op zoek naar capabele mensen in zorgland. Want ik weet zeker dat er goede professionals rondlopen die ons echt kunnen ondersteunen. We moeten ze alleen nog even vinden.

 

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X