skip to Main Content
Lijstje: 6 Manieren Om Jezelf Niet Steeds Te Veroordelen Als Mantelzorger

Lijstje: 6 manieren om jezelf niet steeds te veroordelen als mantelzorger

lijstjemzDe meeste van ons zijn er vast wel eens tegenaan gelopen. Die altijd beter wetende, soms zelfs geheel onervaren mensen die commentaar of kritiek leveren op onze beslissingen en daden als mantelzorger. Afschuwelijk want als je zelf niet of nauwelijks ervaring hebt, hoe kom je er dan bij om er wel over te oordelen?

Wat nog erger is? Wanneer we door kritiek van anderen aan onszelf gaan twijfelen en onszelf negatieve dingen aanpraten. Veel mantelzorgers oordelen vaak – onterecht – over zichzelf en kunnen alleen nog maar denken aan de dingen die misschien niet goed zijn gegaan. Hou daar onmiddellijk mee op! Het gebeurt namelijk alleen maar in je eigen hoofd. Wat jij als mantelzorger presteert verdient veel lof, met name van jezelf!

`Deze week een ‘lijstje’ met 6 manieren om te stoppen met oordelen over jezelf als mantelzorger:

1. Realiseer je wanneer je negatief over jezelf denkt. De eerste stap is om te achterhalen wanneer je negatief over jezelf als mantelzorger denkt. Hoe en wanneer doe je dat doet? De eerste volgende keer dat je zo’n negatieve gedachte over jezelf hebt, schrijf je die meteen op.  Bijvoorbeeld: “Ik deed weer eens snibbig tegen mijn moeder. Ik ben de gemeenste dochter die er rondloopt.” of “Ben ik weer vergeten om die lekkere koekjes voor mijn zoontje te kopen. Zo stom, zelfs de simpelste dingen kan ik niet eens onthouden!”

Vaak weet je niet eens dat je dat soort negatieve gedachten over jezelf hebt. Neem het jezelf ook niet meteen kwalijk. Dit soort gedachten gaan nou eenmaal vaak door ons hoofd. Het punt is dat je het je wel realiseert. Daarom is deze schrijfoefening zo goed.

2. Stop om jezelf met anderen te vergelijken
Jezelf vergelijken met anderen zorgt er alleen maar voor dat je negatief  over jezelf denkt. Bovendien vergelijk je jouw nare momenten met hun beste momenten. Dat zijn dan meestal die beste momenten, die de ander publiekelijk deelt 😉

Focus daarom liever op wat jij wel goed doet. Misschien heb je wel geregeld dat je moeder extra hulp krijgt van een vrijwilliger die je moeder met veel geduld en respect behandeld. Of je hebt het – ondanks alle bezuinigingen – bij de gemeente voor elkaar gekregen dat je vader gewoon de uurtjes thuiszorg houdt, die hij al jaren heeft. Of je hebt voor je zorg intensieve kindje een fantastisch en liefdevol logeeradres gevonden, zodat jij en je man ook weer eens tijd voor elkaar en de andere kinderen hebben.

Bedenk dat iedereen andere keuzes maakt, die gebaseerd zijn op hun eigen, unieke situatie. Dat maakt jouw beslissing niet slechter. het maakt niet uit wat andere mantelzorgers voor keuzes maken. Jij doet niet meer dan je best. Voor jezelf en voor degene war je voor zorgt!

3. Kijk naar het grote geheel
So what als het hele huis rommelig is? Wie maakt het wat uit als je moeder het liefst de hele dag in bed wil liggen of dat je dochter haar trui binnenste buiten mooier vindt? Wie gaat het wat aan dat je vader ’s nachts alleen nog maar op de bank wil slapen? Helpt het als je jezelf daarvoor veroordeelt?  Het zijn slechts details en als je eerlijk bent, maakt het allemaal niks uit!

In plaats daarvan moet je je eens bedenken wat wel belangrijk is. Het huishouden mag dan niet picobello in orde zijn zijn maar misschien komt dat wel omdat je ervoor koos om iets leuks te doen met degene waar je voor zorgt of kon je eindelijk – sinds weken-  weer even een middagje voor jezelf doen. Veel belangrijker!

4. Praat met lotgenoten
Luisteren en spreken met lotgenoten bieden je vaak nieuwe en mooie inzichten. Mantelzorg platforms en groepen zijn in dat geval ideale (online) plekken om mensen te leren kennen die in hetzelfde schuitje zitten als jij.

Je leert van hun ervaringen, de vragen die zij stellen en de fouten die zij misschien ooit maakten. Praten met en advies krijgen van mede mantelzorgers zal je helpen te realiseren dat iedereen zijn uiterste best doet om er het beste van te maken in de meest moeilijke mantelzorg situaties en dat er echt niet zoiets bestaat als de meest ultieme manier van zorgen voor een dierbare.

5. Verban negatieve gedachte
Eerst zul je je moeten realiseren wanneer je negatief denkt. Als je die gedachten herkent, zal het na een tijdje steeds  gemakkelijker worden om je te realiseren dat je in wezen gewoon veel te hard voor jezelf bent.

Op het moment dat je van die negatieve gedachten hebt, stop je dan met wat je doet en zucht een paar keer heel diep. Dwing jezelf daarna om aan iets positiefs te denken, bedenk iets waar je trots op bent of waar je dankbaar voor bent.

6. Hou een ‘succes’ dagboekje bij
Je successen herkennen en herinneren helpen om negatieve gedachten tegen te gaan. Schrijf daarom elke dag dingen op, die je goed hebt gedaan. Het geschrevene in dat dagboekje bewijzen maar mooi dat je in het dagelijkse leven veel vaker ‘goed’ bezig bent, dan je zelf misschien denkt.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X