Hoogste tijd om sociaal isolement en eenzaamheid onder mantelzorgers aan te pakken

Wist je dat steeds meer mantelzorgers momenteel symptomen van een depressie ervaren? Deze klachten kunnen veroorzaakt worden door de eenzaamheid en het gebrek aan evenwicht in de mantelzorg situatie. Maar liefst veertig procent van de mantelzorgers die voor iemand met dementie zorgen ontwikkelen ernstige depressieve symptomen. Van hen overweegt twaalf procent zelfs op enig moment uit het leven te stappen. Zorgelijk en volgens ons hoogste tijd om sociaal isolement en eenzaamheid onder mantelzorgers aan te pakken.

Waarom het belangrijk is om sociaal isolement en eenzaamheid aan te pakken?

Ik heb in een gesprek met een psycholoog wel eens te horen gekregen dat veel angsten worden geboren uit vermoeidheid en eenzaamheid. Dat geldt ook voor veel kwalen en slechte dagen die mantelzorgers ervaren.  We hebben menselijk contact nodig. We zijn sociale dieren. Contact zoeken en samen zijn met andere mensen is een belangrijk ingrediënt om gezond te blijven. We moeten samen kunnen lachen en huilen en onze ideeën, gevoelens en ervaringen kunnen delen. Zonder contact bevinden we ons vaak in een neerwaartse spiraal waarin we het gevoel van onszelf verliezen en een burn-out kunnen ervaren.

Maar het onderhouden van relaties kost tijd en moeite – zaken waar veel mantelzorgers een chronisch tekort aan hebben. En hoe langer een persoon sociaal geïsoleerd is, hoe groter de kans dat er een neerwaartse spiraal ontstaat ​​die het moeilijker maakt om weer in het sociale ritme te komen. Kunnen we er zelf iets aan doen om het niet zo ver te laten komen?

Hoewel het waar is dat mantelzorgers sociaal isolement ervaren, simpelweg vanwege de zware tijdsverplichtingen aan familie, is het niet nodig om het te laten uitmonden in het soort voortdurende eenzaamheid dat van invloed kan zijn op je gezondheid. Positieve stappen zetten in de richting van sociale betrokkenheid en de dingen van de positieve kant bekijken, kan echt helpen.

Hier zijn enkele tips om een sociaal isolement en eenzaamheid te verzachten en/of te voorkomen:

  • Moedig je familie en vrienden aan om je te (blijven) bezoeken.
  • Verbreek geen banden met mensen die niet direct verbonden zijn met je dierbare of jouw mantelzorgsituatie.
  • Als je met andere mensen bent, praat dan over je situatie zodat zij weten wat er aan de hand is. Maak van je hart nooit een moordkuil. Maar praat daarnaast ook over andere dingen.
  • Word lid van een lotgenotengroep, zodat je je ervaringen kunt delen met mensen die weten wat je doormaakt. Je kunt er ook veel fijne mantelzorgtips ophalen.
  • Vind oude vrienden: doorzoek sociale-mediawebsites om opnieuw contact te leggen met oude vrienden en klasgenoten. Dit kan op afwijkende uren en wanneer het jou uitkomt.
  • Gebruik online communities voor mantelzorgers om gemeenschappelijke ervaringen te delen. Bij peiling is een van de grootste behoeften van mantelzorgers om emotionele steun te krijgen van mensen die de situatie begrijpen. Soms kunnen online lotgenoten een goed klankbord bieden.
  • Eis voor jezelf respijthulp en neem af en toe een dag of twee vrij. Plan een lunchafspraak, een winkeldate, een bioscoop- of concertbezoek met een vriend of familielid om gewoon te ontspannen en te genieten van even niet zorgen.
  • Sluit je aan bij een plaatselijke vereniging of volg een sportles. Zelfs al is het voor een uurtje per week. Het zal je voldoening maar ook contacten opleveren.
  • Ga bij mooi weer bijvoorbeeld met je dierbare naar een park of terrasje en knoop zomaar een gesprek aan. Je zult versteld staan ​​hoe één aangenaam gesprek je uit het gevoel van isolement kan halen, zelfs als je de persoon daarna nooit meer ziet.
  • Blijf in contact met de wereld – weet wat er nog meer in de wereld gebeurt met het nieuws en de gebeurtenissen om je heen. Zelfs als je niet volledig de tijd kunt vinden om deel te nemen, kun je op zijn minst het gevoel hebben dat je op de een of andere manier deel uitmaakt van de gebeurtenissen in je stad, gemeenschap, buurt, enz.
  • Schrijf brieven, stuur kaarten of mail naar vrienden of mensen uit je verleden. Laat ze weten wat er aan de hand is en stel vragen over hun leven. Blijf in contact als je reacties terugkrijgt.
  • Word vriend van Mantelzorgelijk en maak – zoals andere mantelzorgers – gebruik van ons community-platform voor veilig lotgenotencontact. Net als Facebook is ons community-platform niet beperkt tot reguliere uren. Je kunt er 24/7 terecht.  Op ons forum kun je veilig al je vragen stellen en je gevoelens delen. Je vindt herkenning en erkenning van mantelzorgers die hetzelfde doormaken als jij. Hun ervaringen, kennis, steun en goede raad helpen je verder. Vertel vooral wat jou bezighoudt, waar je behoeften liggen, stel je vragen of start een discussie. Zoek vooraf eventueel in het forum of er al een gesprek bestaat over dat wat jou bezighoudt. Zo ja, sluit dan aan. Vind je jouw thema niet, kies dan zelf een onderwerp en start een nieuw gesprek. Hoe dan ook: MAAK CONTACT!

Heb je dit artikel gelezen en kun je dit lijstje aanvullen met tips die jou geholpen hebben? Schroom niet en schrijf ze onder dit bericht op Facebook, Twitter, LinkedIn of op de website. Zo helpen we elkaar om sociaal isolement en eenzaamheid onder mantelzorgers aan te pakken!

 

is sociaal ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was ruim 8 jaar een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Eerst in de thuissituatie en later in het verpleeghuis. Tevens is zij de bedenker en het creatieve brein van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top