Zelfzorg is grenzen stellen

Zelfzorg gaat dieper. Het is het verschil tussen chocola eten om jezelf even te verwennen na een nare emotie en het zware werk om op een dieper niveau voor jezelf te zorgen.

“We moeten herdefiniëren wat het betekent om voor onszelf te zorgen, want diep ademhalen, een boek lezen, naar een podcast luisteren en een wandeling maken zijn allemaal vormen van zelfzorg. Anders voelt zelfzorg niet toegankelijk voor mensen met beperkte financiële middelen. Als ik één boodschap heb, dan is het deze: iedereen heeft toegang tot zelfzorg. Het gaat er niet alleen om waar je je geld aan uitgeeft, het gaat er ook om hoe je je tijd, moeite en energie investeert in zinvol werk”, aldus Jessmina Archbold, psychotherapeut.

Naast het uitzoeken hoe je de bal aan het rollen krijgt, lopen mensen vaak tegen een ander probleem aan – het kopiëren van andermans draaiboek. Zelfzorg is subjectief. Je moet uitzoeken wat voor jou werkt. Zijn er gratis yogalessen? Ja. Maar houdt iedereen van yoga? Nee. Forceer het niet.

Een ruimere kijk op wat als zelfzorg geldt is ook nuttig bij het samenstellen van je eigen gereedschapskist. Mensen zijn vaak verbaasd als ze erachter komen hoe mindfulness eruit ziet.

“Het wordt het meest geassocieerd met ademhaling of meditatieoefeningen, maar kan ook een bepaalde activiteit of hobby zijn. Toen de pandemie begon, ben ik weer gaan bakken, wat ik nu zie als een vorm van mindfulness”, zegt ze.

“Als je iets voor je hebt, zoals een lijst met ingrediënten, dan heb je niet echt de tijd of de neiging om na te denken over ‘Wie ga ik vanavond bellen?’ of ‘ Ik moet mijn inbox checken’ – anders gaat die taart met drie lagen echt niet goed lukken. Als ik aan het bakken ben, kan ik niet multitasken. Ik gebruik al mijn vijf zintuigen en concentreer me op wat er op dit moment gebeurt.”

“Bovendien stellen onze eigen grenzen ons in staat om anderen te laten zitten met wat van hen is. We dragen vaak ons eigen emotionele ongemak en dat van een ander. Als ik nee tegen je zeg, heb ik vaak het gevoel dat ik het emotionele werk moet doen om jou een goed gevoel te geven, wat een extra last is. Als we ons verantwoordelijk voelen voor het veroorzaken van ongemak, dragen we vaak de last van het herstellen van hun gevoelens en laten we onze eigen gevoelens in de steek.”

Herinner jezelf eraan dat ja zeggen tegen iets, nee zeggen is tegen iets anders. Het is een pijnlijke, voor de hand liggende waarheid – maar een die vaak wordt verwaarloosd. Als je het gevoel hebt dat je in het patroon van jezelf uitrekken valt, probeer dan de drang om overal onmiddellijk op te reageren te weerstaan. Er is iets krachtigs in het jezelf toestemming geven om te pauzeren en na te denken, in plaats van het gevoel te hebben dat je werk of je hulp altijd op afroep moet gebeuren.”

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top