skip to Main Content
Wat Kun Je Zelf Doen Om Dementie Te Voorkomen? #tips

Wat kun je zelf doen om dementie te voorkomen? #tips

Dementie – doodsoorzaak nummer één in Nederland – is een ziekte waar veel mensen enorm bang voor zijn. Hoe kan het dat sommige mensen het krijgen, en anderen niet? Daar wordt veel onderzoek naar gedaan, onderzoekers kijken daarbij naar verschillende oorzaken. Ook de manier waarop je leeft, heeft invloed op de kans om deze hersenziekte te ontwikkelen. In dit artikel vind je een aantal tips met wat je zelf kunt doen om dementie te voorkomen.

Oorzaken van dementie zijn complex

Wereldwijd doen wetenschappers van allerlei medische disciplines onderzoek naar de oorzaken van dementie. Er bestaan wel 50 verschillende varianten van de gevreesde hersenziekte, en de oorzaken zijn behoorlijk complex. Misschien heb je er weleens wat over gelezen: je afweersysteem kan er een rol in spelen, je energiehuishouding, maar ook schade aan je bloedvaten en eiwitneerslag in je hersenen.

Sommige wetenschappers focussen in hun onderzoek op erfelijkheid. Anderen kijken naar de leefstijl van mensen die de ziekte krijgen. En weer andere onderzoekers concentreren zich op het afweersysteem van het menselijk lichaam, of de stofwisseling in zenuwcellen. Door al die onderzoeken naast elkaar te leggen, is er in de afgelopen jaren veel meer inzicht gekomen in de verschillende oorzaken van dementie. (Maar we zijn er nog lang niet.)

Leefstijl is een factor

Eén ding is duidelijk: de manier waarop jij leeft, kan echt invloed hebben op je kansen om later in je leven een vorm van dementie te ontwikkelen. Wie gezond leeft, heeft een grotere kans om zonder een vorm van dementie oud te worden. Daarom delen we graag een aantal adviezen met je.

1. Train je hersenen

Om mentaal fit te blijven, is het belangrijk dat je jezelf mentaal blijft uitdagen. Oudere mensen stoppen – bijvoorbeeld na hun pensionering – vaak met allerlei activiteiten waar ze hun hersenen bij gebruiken. Boeken lezen, het nieuws volgen, bord- en kaartspelletjes, puzzelen… Er zijn vele manieren om je hersenen te laten kraken.

Chinees onderzoek toont aan dat hersentraining echt helpt: 15.000 mensen rond de 65 werden een hele periode gevolgd. Mensen die elke dag hun hersenen inspannen, hebben een kleinere kans om dementie te ontwikkelen.

2. Beweeg meer

De impact van bewegen is enorm. Het maakt écht uit of je je leven achter de geraniums slijt of blijft wandelen. Veel mensen op leeftijd krijgen last van lichamelijke klachten. Maar als daardoor stopt met sporten, met fietsen, met wandelen… dan heeft dat behoorlijk effect op je gezondheid. En op je kansen om dementie te ontwikkelen.

Onderzoekers uit Zweden bewezen dat blijven bewegen de kans op dementie drastisch verlaagt: ze volgden zo’n 1500 vrouwen gedurende een periode van 44 jaar. Toen bleek dat de vrouwen met een goede conditie maar liefst 88 procent minder kans hadden om dementie te ontwikkelen. Bovendien kregen ze gemiddeld pas 10 jaar later last van dementie-gerelateerde klachten.

3. Drink minder alcohol

Dit advies zag je misschien al een beetje aankomen. Overmatig alcoholgebruik – en zeker als je regelmatig te veel drinkt – kan behoorlijke gevolgen hebben voor de ontwikkeling van je hersenen. Er gaat van alles kapot en zo vergroot drank de kans dat je op latere leeftijd een vorm van dementie ontwikkelt.

4. Omring je met dierbaren

Mensen die zich vaak eenzaam voelen, hebben een grotere kans om een vorm van dementie te ontwikkelen. Ook mensen die last hebben van depressie lopen een groter risico. Je geestelijke gezondheid én de mate waarin je je verbonden voelt met anderen, hebben letterlijk effect op je kansen om op latere leeftijd een vorm van dementie te krijgen. Dat hebben onderzoekers uit Nederland vastgesteld.

Wil je meer weten?

Alzheimer Nederland heeft een uitgebreide brochure ontwikkeld met leefstijladvies om de kans op dementie te verkleinen. Hier kun je hem aanvragen.

Op Mantelzorgelijk schrijven meerdere mantelzorgers over het effect van dementie op hun leven en dat van hun dierbaren. Hier vind je bijvoorbeeld de filmpjes van Marjolijn (over haar vader met dementie), de kijk van Eva (op haar moeder met dementie) en de podcasts van Dyezzie (over haar moeder met dementie).

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van media, politiek en zorg.

Barbara Mounier

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van media, politiek en zorg.

Dit bericht heeft 1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X