
Wat is de echte waarde van applaus en complimenten?
De afgelopen maanden hebben duidelijk blootgelegd dat er iets goed mis is in de organisatie van de zorg in Nederland. De marktwerking en eerdere bezuinigingen hebben een spoor van vernieling achtergelaten. Ineens was het land afhankelijk van cruciale en vitale hulptroepen. We werden afhankelijk van mensen die onbetaald of onderbetaald moesten zorgen dat alles goed zou komen. Ineens was er volop aandacht en veel waardering. Men raakte niet over ze uitgepraat. Wat is de echte waarde van applaus en complimenten?
Eenmalige bonus
De mensen in de zorg kregen applaus en zelfs de eerste nieuwe haring. Maar is daarvan de waarde ? Nu is er een eenmalige bonus beloofd van € 1000. Dus geen structurele verhoging van het inkomen. Alleen een eenmalige geste voor alle ellende die ze hebben doorstaan en de risico’s die ze hebben moeten nemen. De meerderheid van de tweede kamer stemde tegen het voorstel van de salarisverhoging. Wat wordt hiermee eigenlijk gezegd? We zijn trots op ze, maar het mag niet te lang geld kosten? Deze onderliggende boodschap doet de eerdere waardering volledig teniet.
Mantelzorgcompliment
Ook mantelzorgers zijn enorm geraakt in de afgelopen maanden. Vooral in de thuissituatie was de zorg ernstig verzwaard. De professionele ondersteuning viel weg en de zorg kwam geheel terecht op de schouders van de mantelzorger. De vraag is hier of deze mantelzorgers ook in aanmerking komen voor de zorgbonus. Wij denken van niet. De waardering van mantelzorgers wordt namelijk geuit met het zogenaamde mantelzorgcompliment. Een jaarlijkse gemeentelijke waardering van gemiddeld € 50 per jaar per mantelzorger. Maar komt dit financiële ‘compliment’ tegemoet aan de behoefte van mantelzorgers? Voor ons is het een jaarlijkse reminder dat we geen gelijkwaardige zorgpartner zijn.
Belediging
Het lijkt dus een patroon te worden in ons land. Eigenlijk verschillen de mensen die zorgen dus niet zoveel van elkaar. Of je nu voor een laag salaris in de zorg werkt of gratis mantelzorgt. De behandeling die we krijgen is vergelijkbaar. We worden namelijk de hemel in geprezen en geweldig bedankt voor onze inzet. Onze grote inspanningen onder zware druk worden vervolgens afgekocht met een klein bedrag. Voor ons voelt het jaarlijkse compliment meer als een belediging dan dat er oprechte waardering uit spreekt. Dit zal nu voor veel zorgmedewerkers niet anders zijn.
Echte waardering
Wordt het niet eens tijd om cruciale zorgverleners ook echt te gaan waarderen? Om ze niet alleen te zien als het uitkomt? Laten we op basis van de afgelopen maanden duidelijke keuzes maken in de zorg van de toekomst. Geef deze zorgverleners een beloning en positie die ze verdienen. Ze zijn niet voor niets cruciaal. Ze spelen namelijk een onmisbare rol in het welzijn van ons land. Dit geldt voor alle mensen die zo hard in de zorg werken, formeel en informeel. En iets wat onmisbaar is, wil je graag behouden. Goedkoop zal op de langere termijn duurkoop zijn. Dus spreek ons niet langer aan op ons zorghart, maar doe gewoon wat nodig is. Want ook een zorghart voelt dat het niet klopt.
Dit bericht heeft 0 reacties