skip to Main Content

Compassiemoeheid

Het is iets dat veel mantelzorgers ervaren, maar we praten er vrijwel niet over. Misschien denken we dat anderen denken dat we aandacht trekken als we erover praten. Misschien willen we het niet toegeven. Misschien weten we gewoon niet wat voor naam we eraan moeten geven.

Mensen praten veel over ‘mantelzorger burn-out’. Compassiemoeheid is een specifiek type burn-out. Het is een secundaire traumatische stress stoornis.

We zijn zo druk met de zorg voor iemand anders dat we onze emoties inhouden en onze eigen gezondheid verwaarlozen. Als we ons zoveel zorgen maken over anderen, kan dat voor onszelf nadelige gevolgen hebben.

Mensen lijden aan compassiemoeheid omdat ze te veel zorgen en getraumatiseerd zijn door het lijden van iemand anders.

Compassiemoeheid kan leiden tot isolatie, apathie, depressie, boosheid, hopeloosheid, concentratieproblemen, slapeloosheid, nachtmerries, obsessief gedrag en drugsgebruik. Je ben voortdurend gefrustreerd en de mantelzorg geeft je geen voldoening meer. Compassiemoeheid berooft je leven van hoop en betekenis.

Compassiemoeheid wordt voornamelijk in verband gebracht met zorgprofessionals — de emotionele belasting waar dokters, verplegers, therapeuten en zelfs dierenartsen mee te maken hebben.

Weinig mensen beseffen zich dat de mantelzorgers, vrienden en thuishulpen dag in, dag uit met dezelfde strijd worden geconfronteerd. Inwonende mantelzorgers lopen het risico op extreme vormen van compassiemoeheid.

Cumulatief trauma bouwt zich op totdat het te overweldigend wordt. Blootstelling aan voortdurend lijden terwijl je constant met de fysieke vereisten hebt te maken, vreet aan je ziel. Naarmate het erger wordt trek je je overal van terug, behalve van de zorg. Er is geen tijd voor iets anders. Maar dat maakt de compassiemoeheid helaas alleen maar erger.

Omdat het vrij moeilijk is om respijtzorg te vinden, is compassiemoeheid voor veel 24/7 mantelzorgers niet te vermijden. Het is simpelweg onmogelijk om gezond te eten, regelmatig te bewegen, de nodige medische zorg voor jezelf te krijgen, tijd aan je hobby’s te besteden of vriendschappen te onderhouden als je een overbelaste mantelzorger bent die probeert elke dag zo goed mogelijk door te komen.

Veel van ons leerden al vroeg dat je eerst voor anderen moet zorgen voordat je voor jezelf zorgt. Op de lange termijn kan dit tot een verlammende, chronische stress leiden.

Door erachter te komen wat de oorzaken en triggers van je mantelzorg PTSS zijn, kun je nieuwe methodes leren om daarmee om te gaan. Met behulp van deze middelen kun je na verloop van tijd genezen van het trauma van een extreme mantelzorg burn-out.

Avatar

Mariette Otten McGovern

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X