Acht onverwachte manieren om mantelzorgstress te verminderen

Als mantelzorger is het raadzaam om aandacht te besteden aan je emotionele en mentale welzijn. Mantelzorg kan gevoelens van stress, angst en depressie oproepen. Vaak hangt je persoonlijke welzijn af van manieren waarmee de zorgstress -tijdelijk- wordt verlicht.

De populairste methodes om zorgstress te bestrijden ken je al, maar misschien ben je nog niet bekend met de onderstaande strategieën. Probeer eens een van deze onverwachte ‘ontstressers’, de volgende keer dat je je gestrest voelt.

Kauw op kauwgom.

Als je door de zorgstress het gevoel hebt dat je op springen staat, is het goed om een pakje kauwgom bij de hand te hebben. Uit een onderzoek van de Cardiff University School of Psychology bleek dat het kauwen van kauwgom de stemming van gestreste deelnemers aan het onderzoek aanzienlijk verbeterde.

Geef jezelf een schouderklopje.

Er is geen betere oppepper dan geprezen worden om het goede werk dat je doet. Helaas is er vaak niemand in de buurt op momenten dat je een schouderklopje kunt gebruiken, of niemand denk eraan om je eens een schouderklopje te geven. Dus, als je je gestrest voelt en iemand nodig hebt die zegt dat je het goed hebt gedaan, aarzel dan niet om het zelf te zeggen. Zelferkenning van goed werk is een effectieve manier om stress te bestrijden.

Blaas een ballon op.

Als je zo gestrest bent dat je denkt dat je gaat ontploffen, grijp dan een ballon. Het opblazen van een gewone feestballon dwingt je min of meer om je ademhaling te vertragen en lang en diep te ademen. Met andere woorden, het is de perfecte manier om jezelf een gecontroleerde ademhalingsoefening te laten doen, een techniek waarvan bewezen is dat die stress en angst verlicht.

Doe iets aardigs voor een ander.

Als mantelzorger geef je elke dag zoveel van jezelf dat het misschien overdreven lijkt om nog meer te geven. Maar kleine daden van vriendelijkheid en liefdadigheid zijn effectieve methodes om stress en andere negatieve gevoelens te verlichten. Voorkom dat je jezelf overbelast en richt je op kleine en onbaatzuchtige daden, zoals de deur openhouden voor iemand of geld voor een kop koffie achterlaten voor een vreemde, in je plaatselijk koffieshop.

Ga breien of haken

Breien en haken hebben veel meer te bieden dan mensen denken. Deze hobby’s resulteren niet alleen in warme sjaals, mutsen of comfortabele truien, ze hebben ook duidelijke voordelen voor de (emotionele) gezondheid. Onderzoeken en enquêtes bewijzen dat handwerken stressverlichtend werkt. Volgens deskundigen kan het een ‘ontspannen toestand opwekken, net zoals bij meditatie en yoga.’

Ga de natuur in.

De helende krachten van de natuur komen niet alleen in de vorm van kruiden. Het is aangetoond dat de nabijheid van planten stress en angst vermindert en een groot aantal andere voordelen biedt, zoals een lagere bloeddruk en een grotere opmerkzaamheid. Probeer je stemming op te frissen met een ontspannen wandeling door een plaatselijk park of nabijgelegen bos. Als je niet naar buiten kunt, probeer dan wat natuur in huis te halen met wat gemakkelijk te verzorgen planten.

Doe de afwas.

De meeste mensen denken dat huishoudelijke taken je stressniveau alleen maar verhogen, niet verlagen. Het zal je dan ook verbazen dat afwassen een goeie stressbestrijdende activiteit is. Er zit wel een addertje onder het gras: wetenschappers hebben ontdekt dat afwassen alleen stress vermindert als je je gedachten richt op de activiteit zelf. Als je je gedachten laat afdwalen, blijft de stress hangen.

Eet voedsel dat rijk is aan omega-3 vetzuren.

Veel mantelzorgers zijn al bekend met de voordelen van omega-3 vetzuren. Artsen bevelen vaak omega-3 rijke voeding aan, die de gezondheid van hart en bloedvaten bevordert en cognitieve achteruitgang op latere leeftijd tegengaat. Omega-3 vetzuren hebben ook andere voordelen voor je emotionele gezondheid. Een daarvan is een betere weerbaarheid tegen stress.

Als je op zoek bent naar manieren om de stress van mantelzorg te verlichten hoef je natuurlijk geen onverwachte route te nemen. De meeste mantelzorgers zijn bekend met stressverlagers als lichaamsbeweging, meditatie, deelname aan een steungroep voor mantelzorgers, even tijd voor jezelf en alle andere tips die je vaak hoort. Het zijn populaire en werkende strategieën om mantelzorgstress te verminderen.

Geschreven door L. Meigs.

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top