Tijd- en geldverslindende wereld van de hulpmiddelen

Een medisch hulpmiddel is bedoeld om het leven of het zorgen makkelijker te maken. Zo hebben wij ook een aantal hulpmiddelen die gericht zijn op de mobiliteit. Vanwege valrisico kregen wij het advies om een trippelstoel in te zetten. Een trippelstoel is een soort bureaustoel (met rem) waarmee je makkelijk door het huis kunt trippelen. Maar wat kost het veel tijd en energie om dit goed geregeld te krijgen.

De eerste aanvraag ging echt heel soepel. Een telefoontje naar een plaatselijke leverancier en binnen een aantal weken werd de trippelstoel geleverd. Een prima stoel die voldeed aan alle verwachtingen. Je zou denken dat het probleem was opgelost. Maar een aantal maanden later begon de ellende pas echt. Want toen was er niet langer sprake van kortdurend gebruik, maar van langdurig gebruik.

De zorgverzekeraar stelt hier andere eisen aan en dat terwijl er aan de situatie echt niets is veranderd. Sterker nog, iedereen ziet dat dit hulpmiddel noodzakelijk is. Maar tot mijn grote verbazing begon de wereld weer helemaal opnieuw. De zorgverzekeraar werkt niet samen met de plaatselijke leverancier en gebruikt zijn eigen instanties en protocollen. Zo kwam ik in contact met een nieuwe leverancier en begon ik weer op nul.

Er moest weer een verwijsbrief komen van de huisarts. Weer een nieuwe akkoordverklaring van de zorgverzekeraar. Weer een nieuwe opdrachtverstrekking. Weer moesten er maten worden doorgegeven. Weer moesten de specificaties goed zijn. En weer werden we geconfronteerd met lange wacht- en levertijden. En dat terwijl er een prima trippelstoel in huis aanwezig was. Ik heb zelfs nog voorgesteld of de ene organisatie deze niet administratief over kon nemen. Dat zou de goedkoopste en makkelijkste oplossing zijn. Maar helaas werkt het niet zo. Dus de oorspronkelijke stoel moest terug en een andere zou worden geleverd.

Helaas bleek de nieuwe stoel na een aantal maanden technisch niet helemaal in orde en moest deze weer omgeruild worden. De vervolgstoel brak af en moest weer vervangen worden. Uiteindelijk is vorige week weer een trippelstoel geleverd. Ik hoop zo dat deze het wat langer vol gaat houden en dat ik wat langer van dit probleem af ben. Dit duurt namelijk al een jaar.

Wat een verspilling van geld met deze stoelendans. Maar ook een verspilling van mijn tijd. Alle leveringen, omwisselingen en reparaties gaan in tijdsblokken van twee uur. Er zit niets anders op dan steeds te wachten en heen en weer te rijden. Tel daar mijn tijd bij op voor het regelen van verwijzingen, akkoordverklaringen, maten, indicaties, gesprekken, mailtjes en telefoontjes. Als ik snel reken dan ben ik al gauw een volle werkweek bezig geweest met het regelen van één simpele stoel. Het moet niet gekker worden.

Ervaringsdeskundige mantelzorger, veranderkundige/organisatieadviseur, moeder en echtgenote. Zorgt al jaren voor moeder en broer. Spreekt en schrijft over vraagstukken in het sociaal domein en mantelzorg. Rode draad is: opsporen, blootleggen, bespreekbaar maken en verbinden. Hiervoor kijkt en luistert ze met een open blik naar alle mensen en zaken die ze tegenkomt. Ze is gedreven om de positie van mantelzorgers te verbeteren en op te komen voor hun belangen. Margreet is tevens bestuurslid van onze stichting, projectleider en de schrijfster van ons MantelzorgManifest.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top