#PGB drama, deel 30: honderden klachten over de hér-beoordeling

Martin van Rijn, bron vgn.nl
Martin van Rijn, bron vgn.nl

De belangenorganisatie voor pgb-houders, Per Saldo, heeft in een week tijd 400 klachten binnengekregen over de herbeoordeling van pgb-aanvragen. Die klachten gaan over de trage afhandeling, “onplezierige” gesprekken en de ondeskundigheid van gemeenteambtenaren. Ook zijn er klachten over de opstelling van zorgkantoren en -verzekeraars en verlaging van de budgetten.

Zo’n 125.000 pgb-ontvangers verliezen hun zorgbudget als ze niet vóór 1 mei opnieuw worden beoordeeld. Per Saldo deed vorige week een oproep aan pgb-ontvangers om erachter te komen hoe de herbeoordeling van de aanvragen verloopt.

Per Saldo beschrijft het aanvragen van een pgb als een “eenzaam gevecht met de instanties”. Eenderde van de ondervraagden geeft aan meer dan 24 uur met de aanvraag bezig te zijn geweest. Gemeenten en zorgkantoren zouden zelden een helpende hand bieden.

Bron: Per Saldo, nos.nl

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van media, politiek en zorg.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top