Overheid haalt misleidende zorgspotjes van de buis

Home_-_dezorgverandertmee_nlHet heeft helaas veel te lang geduurd, het overheids-bombardement met de misleidende reclamespotjes over “Nederland verandert – de zorg verandert mee”. Als je niet beter wist, kreeg je door die gelikte campagne de indruk dat we in Nederland, dankzij onze welwillende overheid met zijn allen van maatwerk en dynamische zorg gingen genieten. In plaats van de wérkelijke verandering in de zorg, namelijk een verkapte bezuiniging van 35-40 procent, gingen de overheidsspotjes over persoonlijke aandacht, extra voorzieningen en duidelijke aanspreekpunten.

En daarom regende het klachten. “Dit klopt niet met de werkelijkheid!” “Hoe kan de overheid dit menen? Geloven ze het zelf?” “Wat een pottenbakkers!” Zelfs de Reclame Code Commissie maakte melding van de grote verschillen tussen de campagne en de realiteit. Zeker toen begin dit jaar de eerste gevolgen van de veranderingen in de zorg voelbaar werden, was de campagne té wrang voor woorden. Ik noem de zorgchaos van het #pgb-alarm, waarbij vele duizenden al maanden geen vergoeding hebben ontvangen voor verleende zorg, ik noem de gigantische Wmo-bezuiniging, ik noem de grote verwarring over aanspreekpunten voor mantelzorgers… Het kan niet zo zijn dat onze Rijksoverheid probeert de bezuinigingen als een “cadeautje” en “maatwerk” te blijven verkopen.

Dat ziet het ministerie van minister Schippers inmiddels ook onder ogen. De campagne “Nederland verandert, de zorg verandert mee” verdwijnt van de Nederlandse televisie. Online zijn de spotjes ook niet meer te vinden. Wél dit boze verkiezingsfilmpje van de SP, waarin de veranderingen in de zorg stevig op de hak worden genomen. Leuk gedaan!

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van media, politiek en zorg.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top