skip to Main Content

Er is expertise en samenwerking nodig om een buurtfunctie scheppen.

koffie_en_ikIn deze tijd van decentralisatie en het buurtgericht werken is een buurtfunctie opzetten helemaal een hot item. Vooral in langdurig zorgsettings is deze functie ideaal omdat het twee factoren met elkaar verenigt:
1. De ruimte die er is in deze settings en kosten met zich mee brengen worden nuttig gebruikt en kunnen zelfs geld opleveren
2. De plek is ideaal om ook informatie uit te wisselen over de zorginstelling zelf, zijn diensten en heeft meteen een signalerende functie

Het enige grote nadeel van deze settings is wel dat ze van oudsher vrij gesloten zijn en het moeilijk is om dit uit het systeem te krijgen. Als je wilt dat een buurtfunctie werkt dan moet je voor alles en iedereen open staan en dus ook je concullega’s (collega’s en concurrenten tegelijkertijd). Want samenwerking is een onderdeel van een buurtfunctie die overstijgend zou moeten zijn aan het eigen belang. Uiteindelijk is het doel dat de buurt er baat bij heeft ongeacht wie of wat de diensten levert.

Voor de sociale wijkteams is dit een klus waartoe maar weinig in staat zijn. Hoewel veel wijkteams subsidie van krijgen van de gemeente zijn ze over het algemeen net zo gesloten voor samenwerking als de Nederlandse Bank voor dieven. Wat niet zo raar is want binnen een wijkteam werken mensen die verbonden zijn aan grote zorgorganisaties wat de objectiviteit in de zorg niet ten goede komt. Het is de slager die zijn eigen vlees keurt. Er zijn dan ook gemeentes waar wijkteams niet bestaan maar men werkt vanuit de gemeente en gemeenteconsulenten wat het al een stuk eerlijker maakt.

 

Zorgorganisaties kunnen een buurtfunctie creëren.

Als je toch al een pand hebt, vaak een restaurant en activiteitenruimtes tot je beschikken als verzorgings of verpleeghuis dan ben je de ideale plek voor een wijkfunctie. Voor een goede wijkfunctie moet je niet alleen je deuren open stellen, want dat is makkelijk zat! Een impressie van voorwaarden voor succes:

  • Je moet netwerken en werken met social media. Veel mensen maken gebruik van facebook en twitter. Kies er een paar uit en plaats dagelijks leuke dingen die niet alleen betrekking hebben op je eigen organisatie. Reageer ook op reacties, wees interactief. Hiermee creëer je ook een eigen identiteit.
  • Je moet niet elke euro afwegen maar investeren, het geld komt via een andere weg weer terug. Zeker in langdurig zorg instellingen is een buurtfunctie op zichzelf al een activiteit. Het geeft leven in de brouwerij, zorgt dat de buitenwereld naar binnen komt. Medewerkers hiervoor inzetten kost daardoor niet alleen loon, maar levert een goede sfeer, meer vrijwilligers en een goede naam op. Geen betere reclame dan mond op mond reclame! En reclame maken via de commerciële wegen kost veel meer geld.
  • Zorg dat elke discipline ervan doordrongen is dat iedereen welkom is! Een gratis kop koffie maakt eveneens de drempel lager. Het is voor buitenstaanders onwennig om de zorg in uniformen rond te zien lopen, zorg dus dat zij wel een open en gastvrije houding hebben
  • Uitstapjes, “happy hours” en diners zijn altijd zeer gewild bij ouderen in de buurt. Dit kan je geld opleveren wanneer je het goed aanpakt! Vooral als er regelmaat in zit (wekelijks of maandelijks terugkomende activiteiten) zal de aanloop steeds groter worden.
  • Zorg dat je welzijns medewerkers hebt die een rol hebben in de buurtfunctie. Geef hen de ruimte om te netwerken en activiteiten op te zetten en motiveer ze om dingen aan te dragen voor social media.
  • Uit onderzoek in Rotterdam is gebleken dat vooral zorginstellingen die op een aanloop route zitten (in de buurt van winkels bijvoorbeeld) geschikt zijn. Mensen kunnen dan het functionele met het aangename combineren en lopen sneller even binnen.
  • Zorg dat er altijd mensen beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden
  • Zorg dat de ruimtes zich op de begane grond bevinden zodat men geen extra drempels ondervind door te moeten zoeken naar ruimtes. Ook hiervoor geld dat je sneller aanloop hebt en men eerder met vragen bij je aanklopt wanneer dit in de looproute ligt.

Dat het niet voor iedereen is weggelegd om een buurtfunctie op te zetten is een feit. Netwerken, sociale interacties en weten wat voor activiteiten er nodig zijn om mensen te lokken kost meer tijd en expertise dan men vermoedt. Maar dit levert zeker ook resultaten op. Ik hoop echt dat het komend jaar meer initiatieven ontstaan en dat zorginstellingen beseffen dat ze daarmee hun functie in de buurt versterken. De deuren moeten open zodat we ons openstellen voor de wereld. Alleen dan kunnen we er ook zijn voor diegene die (nog) geen indicatie hebben en een participerende maatschappij vormen. Mocht je advies hierover zoeken dan kan je altijd contact opnemen met Partisa.

Avatar

Cynthia Reindersma

is oprichter van Partisa (www.partisa.nl) , mantelzorger, zorgdenker en moeder van 2 dochters.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X