skip to Main Content
Het Zou Toch Allemaal Mooier Worden? #wmo

Het zou toch allemaal mooier worden? #wmo

 

2015, de overgang naar de nieuwe WMO, de zorg bij de gemeenten, kortere lijnen, minder bureaucratie, het werd beter en goedkoper voor iedereen.

Nu is het 2017 en ik probeer via de website van de gemeente informatie te vinden over de herindicatie WMO; helaas niets te vinden over herindicatie. Bange voorgevoelens kruipen omhoog. Bellen dan maar naar dat verschrikkelijke algemene nummer van de gemeente, de keuzemenu’s en de wachttijd voorbij probeer ik de algemene vraag te stellen, hoe vraag ik een herindicatie aan voor de WMO?

Een algemene vraag bestaat niet, wat is mijn postcode, voor wie vraag ik het, welke zorg betreft het: huishoudelijk hulp? Nee, ik probeer een herindicatie te krijgen voor persoonlijke begeleiding; protesteren helpt niet, ik moet nu gegevens aanleveren, zonder adres kan er sowieso niets opgestuurd worden. Het enige formulier dat nog fysiek te krijgen is kan niet digitaal verzonden of bij de balie opgehaald worden.

Na wat heen en weer gesteggel blijkt dat de telefoniste contact op moet nemen met de WMO-consulente die de oorspronkelijke aanvraag heeft behandeld: nee er is geen procedure voor de herindicatie, de hele aanvraag moet maar opnieuw gedaan worden. Als ik mijn ongenoegen uit en de situatie uitleg is de telefoniste verbaasd, voor zo’n korte periode een indicatie voor een aandoening die niet overgaat; wat raar, kan ik dit keer dan niet om een langere indicatie vragen?

Was de wereld maar zo mooi, in plaats van de Jeugdzorg waar ik ieder jaar een nieuwe aanvraag moest doen zijn wij geëvolueerd naar de volwassen WMO waar een indicatie voor individuele begeleiding in ons geval niet voor langer dan twee jaar afgegeven wordt. Er kan immers iets veranderen?

Na alle rompslomp van de eerste aanvraag kunnen we dus nu weer alle gegevens indienen; gegevens die fysiek en digitaal opgeslagen zijn bij de gemeente. De afdeling WMO gaat gewoon de procedure weer voeren, met alle gevolgen van dien.

Dit jaar zal er waarschijnlijk een begrotingstekort zijn van ca. 7 miljoen op het budget van de WMO en Jeugdzorg in Zoetermeer, hoe kunnen we de kosten terugdringen en de zorg verbeteren is de vraag die de lokale politiek bezighoudt.

Hoe krijgen wij de zorg die wij nodig hebben zonder gek te worden van de bureaucratie en de korte termijnvisie van instanties is de vraag die cliënten bezig houdt.

Het voorstel: luister naar uw cliënten en zorg voor heldere, makkelijk te vinden informatie zowel op schrift als digitaal, voorkom onnodige frustratie, papierwerk dat iedere keer maar opnieuw moet worden toegestuurd, bekeken en opgeslagen zonder dat er iets constructiefs mee gebeurd. Voorkom onnodige mensuren en wordt menselijk, u zou veel zorgen voorkomen en de zorg verlichten. Het kan alsnog allemaal mooier worden!

De schrijver van onderstaande brief wil graag anoniem blijven.

bron:WMO-Wijzer

WMO-Wijzer krijgt vaak vragen van cliënten zorgaanbieders en gemeentes. Zij proberen alle vragen zo goed mogelijk te beantwoorden. Soms zit er een ingezonden brief bij. Op het moment dat zij denken dat ze met zijn allen iets kunnen leren van zo’n brief plaatsen we die.

Heb je vragen over wetgeving, over waar je moet zijn, hoe je iets moet regelen, stuurWMO-Wijzer gerust een berichtje of bel ze op  085 30 37 6 38

Marjolijn Bruurs

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was tot voor kort een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Eerst in de thuissituatie en later in het verpleeghuis. Tevens is zij de bedenker en het creatieve brein van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X