Wist je Dat? Tips en Weetjes voor de Mantelzorger

grain_brain_by_david_perlmutter_bookWist je dat de consumptie van te veel koolhydraten kan leiden tot heel veel neurologische aandoeningen? Suiker, koolhydraten en tarwe zijn volgens Neuroloog dr. Perlmutter de stille moordenaars van het brein. Dat legt hij uit in het in 2013 verschenen boek ‘Grain Brain’. Dat slechte voeding tot gezondheidsproblemen leidt weet iedereen maar dat het ook tot een slecht werkend brein kan leiden daar zijn minder mensen van op de hoogte.

Lees alles over deze theorie en het boek op de website Health Unity

Hieronder een lijst gezonde voeding voor het brein:

Vette vis (haring, makreel, zalm, sardines, ansjovis).
Groene bladgroenten zoals broccoli, boerenkool  en spinazie bevatten ijzer, foliumzuur en vitamine B6. Broccoli bevat veel vitamine K, wat de hersenfunctie stimuleert.
Eieren zijn rijk aan choline en lecithine, twee voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de hersenen.
Rauwe cacao is goed voor je brein. (let op: niet de gewone chocolade uit de supermarkt, die zit vol met suiker).
Avocado
Noten en zaden. Noten bevatten allemaal eiwitten, veel voedingsvezels, onverzadigde vetten, vitamine B, E en magnesium, belangrijk voor de hersenfunctie. Ze kunnen je helpen om helderder na te denken en bevorderen je humeur. Daarnaast bevatten ze anti-oxidanten die stress tegengaan.

Bronnen: Janneke Stielstra en Health Unity

Mede oprichter en vaste fotograaf van mantelzorgelijk. Woont en werkt in Amsterdam

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top