skip to Main Content

Werkstress bovenop mantelzorgstress

Het was afgelopen week de week van de werkstress. Momenteel ervaart tien procent van de werknemers een disbalans tussen werk en privé. Tijdens deze coronacrisis is deze disbalans niet veranderd. Achter deze cijfers schuilen individuele verhalen en verschillen. Verhalen van mantelzorgers bijvoorbeeld, die kampen met werkstress bovenop hun mantelzorgstress.

Wat is werkstress?

Stress op het werk is beroepsziekte nummer 1. Meer dan een miljoen mensen loopt jaarlijks het risico op een burn-out en andere werk gerelateerde psychische aandoeningen.

Onder (ongezonde) werkstress wordt verstaan: stress door of in de werksituatie. De stress hoeft niet veroorzaakt te worden door die werksituatie alleen. De combinatie van hoge belasting op het werk met belasting in het privéleven kunnen de stressklachten veroorzaken en leiden tot verminderd functioneren op het werk. Bij langdurige stress is de balans tussen draagkracht en draaglast verstoord en kunnen stressklachten optreden.

Wat is mantelzorgstress?

Langdurig voor iemand zorgen kan zwaar zijn. Zowel lichamelijk als emotioneel. Soms zo zwaar dat zorgen en verdriet je hele leven bepalen waardoor stress op de loer ligt. De balans tussen zorg voor de ander én zorg voor jezelf is dan zoek. Met name werkende mantelzorgers hebben hier vaak last van. Mantelzorg kan zo’n fysieke en emotionele belasting geven, dat mantelzorgers er zelf aan onderdoor gaan. De zorg voor de ander is vaak belangrijker dan de zorg voor zichzelf. Met stress, overspannenheid en burn-out als gevolg

Belasting

De fysieke, emotionele en mentale belasting van de mantelzorger wordt vaak onderschat. Niet alleen door anderen, ook door de mantelzorger zelf. Iedere mantelzorger heeft zijn of haar eigen unieke situatie. Iedere mantelzorger is anders. Iedere mantelzorg heeft zo zijn of haar eigen grens.  Het is belangrijk dat we oog hebben voor mantelzorgers, door goed voor hen te zorgen. Of dat nou de overheid of een werkgever is.

Hoe herken je stress?

De volgende lichamelijke, psychische en gedragsmatige signalen kunnen duiden op stress:

  • Lichamelijke klachten: onder meer hoofd- of buikpijn, verhoogde bloeddruk, hyperventilatie, pijn in nek, schouders of rug, duizeligheid, toenemende vermoeidheid. Je kunt ook minder eetlust krijgen of juist voortdurend honger hebben.
  • Psychische klachten: onder meer schuldgevoelens, concentratieproblemen, vergeetachtigheid, lusteloosheid, slaapproblemen, piekeren. Je kunt je ook gespannen voelen en snel geëmotioneerd raken.
  • Ander gedrag: onder meer rusteloosheid, onverdraagzaamheid, gevoelens van chaos of agressie, verwaarlozing van het uiterlijk, meer roken en drinken, gebruik van kalmerende of stimulerende middelen.

Wat kun je er zelf aan doen? 

  1. Allereerst kun je veel stress verminderen door negatieve gedachten te stoppen. De eerste stap in de transformatie van negatieve naar positieve gedachten is het herkennen en bewust stil te staan bij je gedachten. En daarna proberen om het negatieve om te buigen naar het positieve. Ik weet het, dat klinkt gemakkelijker dan het is maar voor mij werkt dat altijd. In dit artikel op stresscentrum.nl lees je er meer over.
  2. Stress op het werk is iets waar vrijwel iedereen weleens mee te maken heeft. Daar houdt de overeenkomst op, want iedereen heeft z’n eigen manier in omgaan met stress. Toch zijn er eenvoudige manieren om goed om te gaan met stress op het werk. Op monsterboard.nl vind je handige tips om werkstress te verminderen. Klik op deze link.
  3. Er zijn verschillende manieren om zelf stress te verminderen. Bijvoorbeeld sporten, lezen of een cursus volgen. Zorg voor een goede balans tussen spanning en ontspanning maar zorg ook goed voor jezelf. Dat is hartstikke moeilijk als je intensief voor een dierbare zorgt maar slaap voldoende, eet gezond en probeer toch nog zoveel mogelijk dingen te doen waar je echt happy van wordt.
  4. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om hulp aan anderen te vragen. Toch is dit wel heel belangrijk. Vraag hulp bij je mantelzorgtaken en deel je zorg. Kennis en ervaringen delen kun je vaak het beste met lotgenoten. Registreer je daarom op onze pagina’s op Facebook, Twitter of via de website en mis niets van hoe anderen hun mantelzorgtaken beleven en uitvoeren.

 

Marjolijn Bruurs

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was tot voor kort een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Eerst in de thuissituatie en later in het verpleeghuis. Tevens is zij de bedenker en het creatieve brein van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X