skip to Main Content
Foto © Claudia Otten

Waar heb je als mantelzorger mee te maken? Lees zelf maar eens..

Ik plaats vandaag een lange blog. In dit blog omschrijf ik een situatie welke mijn vrouw en ik mee hebben gemaakt.
Het is de nacht van 5 april 2015 als ik met mijn vrouw op de eerste hulp terecht kom. Mijn vrouw is buiten bewustzijn. Met een ambulance zijn wij naar het ziekenhuis gebracht alwaar mijn vrouw ook haar dialysebehandelingen ondergaat. Als snel blijkt mijn vrouw van binnenuit aan het verdrinken is door vochtophoping achter de longen, in het hartzakje en rondom overige organen. De uren dat mijn vrouw wordt behandeld waren als zeer kritisch en levensbedreigend omschreven door de artsen. Er blijkt bij onderzoek een ernstig hartprobleem te zijn. De aortaklep blijkt zeer slecht te werken. Een spoedoperatie is onvermijdelijk. Toch duurt het nog weken alvorens de operatie uiteindelijk kan plaatsvinden. Voor het ondergaan van dialyse heeft mijn vrouw een thorax shunt (kunst bloedvat op haar borst) waarop zij aangeprikt dient te worden. Bij de uit te voeren operatie wordt de borstkas geopend. Ik heb aangegeven dat dit bij mijn vrouw niet kan vanwege de thorax shunt. ( is het kunst bloedvat) Bij het openen van de borstkas zou de shunt kapot gaan. Dit bleek cruciale informatie te zijn voor de cardiologen welke de operatie zullen uitvoeren. Dit leverde vertraging op in de planning waardoor de operatie werd uitgesteld. Uiteindelijk wordt mijn vrouw dan toch naar het ziekenhuis overgebracht waar de operatie gedaan zal worden.
Ik heb een mail toegevoegd welke ik dezelfde avond aan het verwijzende ziekenhuis schrijf. Het is dan ondertussen al eind augustus 2015:
Hoi Lo****,
Slecht nieuws. De operatie gaat niet door.
De artsen van het SLAZ hebben informatie over de dialyse aansluiting (thorax shunt) niet doorgegeven. Ik heb hier zo achteraan gezeten.
Verder is er vraag over al dan niet nodige vervangen of repareren van de klep of kleppen.
Er is kalkafzetting gevonden in de aorta. Dit geeft gevaar bij de operatie. Er moet eerst onderzocht worden hoe of wat.
Groet,Eric.
Uiteindelijk wordt er alsnog een operatiedatum gepland en zal er een vervangende hartklep worden geplaatst door middel van een TAVI. Dit is via liesslagader. Op de dag van de operatie was alles in gereedheid gebracht, de vervangende hartklep was ingebracht door de chirurg en een laatste controle werd gedaan. De hartklep problemen blijken ernstig te zijn maar er wordt gekozen de vervangende hartklep toch niet te plaatsen. Wij hebben vijf maanden naar de operatie toegeleefd met de wetenschap dat mijn vrouw het waarschijnlijk niet zou overleven. Ik kan niet omschrijven hoe dat is. Voor het geval het mis zou gaan hadden mijn vrouw en een soort van afscheid genomen.
Een paar dagen later ontvang ik een email van het ziekenhuis waar de ingreep gedaan was:
Beste hr Wirken,
Ik hoopte jullie dinsdag middag nog even te spreken maar u vrouw was al naar het lukas ( dit is het ziekenhuis waar mijn vrouw onder behandeling was ) overgeplaatst. Ik had nog graag even willen horen hoe het met haar ging dus vandaar deze mail. Hoe is het met haar en hoe heeft ze het nieuws op gepakt?
Met vr gr
Anjo van ****
verpleegkundig specialist hartritmeteam
Hartcentrum | Onze Lieve Vrouwe Gasthuis, afdeling B3
Mijn reactie op de email:
Beste mevrouw Anjo ********,
Het is wel een behoorlijke schok voor haar. Voor ons beide overigens. Voordat het dinsdag was hebben we maanden veel gemaakt. Alles had te maken met de TAVI.
Heel veel zorgen, ziek zijn, ziekenhuisopnamen, paaz, etc. Nu blijken we met z,n alle op het verkeerde been te hebben gestaan. Oplossing voor de klachten is er (nog) niet.
Ook voor mij heeft dit alles een zeer grote impact. De mantelzorg, overbelasting, hierdoor problemen op het werk en al wat meer.
We moeten nu kijken hoe verder.
Mijn vrouw heeft door het eerdere verloop weinig vertrouwen in de cardiologie van het Lukas ziekenhuis. Ik kan het helemaal begrijpen. Zelf heb ik ook moeite met hoe bepaalde zaken zijn verlopen.
Reactie terug:
Beste fam Wirken,
Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp dat het allemaal heel verwarrend is. Zoals ik al zei voor ons is dit ook nieuw. We gaan niet de hele work up doen als we niet denken dat de aortaklep vervangen moet worden. Ik hoop dat er een goede oplossing zal komen om haar van haar klachten af te helpen. Ik wens jullie veel sterkte in dit hele proces.
Met vr gr
Anjo ******
verpleegkundig specialist hartritmeteam
Hartcentrum | Onze Lieve Vrouwe Gasthuis, afdeling B3
(Foto van de hartklep welke geplaatst zou worden)
Geen fotobeschrijving beschikbaar.
Avatar

Eric Wirken

"Ik ben mantelzorger, een trotse mantelzorger."

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X