skip to Main Content

Vijf keer eten voor een goed humeur

goed humeur etenIedereen heeft weleens een mindere dag. Zo’n dag waarop je chagrijnig en humeurig bent, al weet je soms niet eens waardoor dat komt. Ook al is het begrijpelijk dat je het even niet ziet zitten en worden de zorgen je soms wat te veel, probeer er toch wat aan te doen! Vrolijk en gelukkig zijn maakt je zware dag namelijk toch net even fijner. Gelukkig zijn er allerlei manieren waarop je aan je humeur kunt werken. Eén daarvan is voeding. Deze etenswaren maken je namelijk bewezen gelukkig (en gezonder):

Noten
Met je slechte been uit bed gestapt? Zorg dat je een zakje nootjes in je tas hebt zitten. Een recent onderzoek in Spanje heeft namelijk aangetoond dat mensen die dagelijks zo’n dertig gram cashewnoten, walnoten, hazelnoten en amandelen eten meer van het gelukshormoon serotonine aanmaken dan diegenen die helemaal geen noten eten. Vooral walnoten zorgen voor een verhoogde serotonine-productie en zijn ook nog eens goed voor je hersenenen.

Vette vis
Tussen de middag even langs de viskraam voor een lekkere, vette haring? Goed idee! Vette vissoorten zoals makreel en haring bevatten de omega 3-vetsoorten EPA (eicosapentaeen) en DHA (docosahexaeen) die zorgen dat je goed gehumeurd blijft. Mensen die humeurig zijn hebben volgens onderzoek namelijk te lage EPA- en DHA-waarden.

Chocolade
Ha, goed excuus om voor jezelf even een lekker reepje chocolade (wel extra puur) te kopen. Chocolade bevat namelijk enerzijds stoffen die endorfine (ons gelukshormoon) vrijmaken in onze hersenen en zorgt daarnaast voor de afname van cortisol, ook wel bekend als het stresshormoon.

Banaan
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: go bananas! Bananen bevatten de stof tryptofaan. Dat is de basis voor serotonine, oftewel het goed gevoel stofje in onze hersenen. Kortom: de banaan is een natuurlijk antidepressivum. Geen banaan-fan? Dan vind je het stofje tryptofaan ook in melk, amandelen, of avocado’s.

Peulvruchten
Tijd voor een uitgebreide lunch, waar je op deze humeurige dag een flinke hand peulvruchten als bonen, linzen of kikkererwten bij gooit. Deze voedingswaren bevatten namelijk veel magnesium, een mineraal dat een uiterst belangrijke speelt in de energieproductie van het lichaam. Hoe meer energie je hebt, hoe beter je je voelt. Oh en dat stofje tryptofaan van hierboven? Zit ook in kikkererwten!

bron: GoedGevoel.nl

Marjolijn Bruurs

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was tot voor kort een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Eerst in de thuissituatie en later in het verpleeghuis. Tevens is zij de bedenker en het creatieve brein van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X