skip to Main Content
Verspilling Met Een Luchtje #mantelzorg4voeters

Verspilling met een luchtje #mantelzorg4voeters

“Mevrouw we vinden het erg, maar we maken er een spoed van en bellen u vandaag nog terug”, hoorde ik de dame zeggen aan de andere kant van de telefoon. Ben benieuwd hoelang ‘vandaag’ duurt.

Als je gezond bent heb je geen idee hoeveel tijd en energie hier in gaat zitten.
Ik ben behoorlijk gedreven in deze materie, maar krab me regelmatig achter het oor, over de complexiteit hiervan.
Het baart me zorgen als ik denk aan de mensen die niet in de positie zijn om zelf de aanpassingen te regelen die zij hard nodig hebben. Zij kunnen zomaar voorzieningen mislopen waar zij wettelijk gezien gebruik van kunnen maken.
Hoe triest!

Ik worstel met een gevalletje van het vervangen van mijn antidecubitus matras. Al maanden speelt dit proces. De medische verklaringen zijn gereed. Kwestie van mijn dossier even checken, zou je zeggen. Merk en soort zijn bekend. Appeltje eitje. Dat ligt iets anders. De regels veranderen alsmaar en maakt het bepaald niet makkelijker voor de mensen die er mee moet werken.
Er moet een indicatie komen van de leverancier. En die kijkt niet naar de indicatie van de arts, dat is hoogst vreemd. De leverancier kent me niet eens. De verwijzing van de arts is totaal niet meer in beeld!
Dit gaat een zeer duur matras worden.

Matras nummer één komt. De bel gaat en Butler opent de deur, als ik de man binnen vraag sjouwt hij een matras mee naar binnen. Voordat ik hem de slaapkamer kan wijzen, zet hij zijn vracht in de kamer. Handtekeningetje, en nog een fijne dag mevrouw! Humor, boos worden, verdrietig? Humor natuurlijk!Ik probeer hem uit ofschoon ik al zag dat dit weinig of geen kans zou hebben. Midden in de nacht begreep ik niet waarom ik dit probeerde.

Matras nummer twee. Twee vrolijke kerels die het matras keurig netjes installeren en aansluiten. Philip probeert hem even en we horen de lucht er weer uitlopen.
Geen gebruiksaanwijzing, dus google ingeschakeld. Gevonden! Hij stond in de reanimatiestand. Dopje vergeten op het ventiel te doen bij installatie. Hoeveel lol kun je hebben om een matras.
Kan gebeuren. Het lachen is die nacht snel vergaan, het bleek totaal niet geschikt, we zijn alsmaar bezig geweest om nog een beetje de nacht door te kunnen komen.

Als ik bel is het advies om een klacht in te dienen bij de zorgverzekeraar. Ik hou niet van klachten indienen. Oplossingen zoeken in goeie harmonie, daar geloof ik in. Ik wil dat het goeie matras geleverd word, alles is helder en duidelijk. Het hoeft alleen nog uitgevoerd.
“Er is nog een optie, wat dichtbij het aangegeven advies ligt, en dat zou hem kunnen worden”, vertelt de leverancier.Ik bedank haar wederom hartelijk voor haar meedenken.

Het derde matras arriveert, op dezelfde manier als nummer één. Philip moest dit keer zelf aan de bak om het matras te wisselen. Ik zie dat deze het niet zal worden, maar ben bereid om meteen werken en hem te proberen. Eenmaal op het bed ruik ik een heel nare lucht. “Het is urine!”, zeg ik tegen Philip. Mijn lieve echtgenoot is gewoonlijk minder gevoelig voor allerlei luchtjes dan ik. Maar nu rook hij het ook. “Ik zal hier geen minuut op gaan liggen’, roep ik vol afschuw. Het matras verspreidde een heftige penetrante lucht. Butler aanschouwt het, en ik bedenk me dat ik gelukkig zelf de regie heb over het prima kussen wat in zijn mand ligt.
Uit nood heeft Philip het matras in de schuur gestald.

Met tegenzin pak ik mijn telefoon en meld hoe fout het is gelopen met nummer drie.
Excuses en opnieuw medeleven over het vervelende verloop van het proces. Ik geloof deze mevrouw, zij meent het oprecht.
Wat een geldverspilling, terwijl er volop bezuinigd wordt in de zorg!

butler

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
Teken de petitieOverheid, praat MET mantelzorgers en NIET OVER mantelzorgers
Tekenen
X