skip to Main Content
Tips Voor Werkende Mantelzorgers

Tips voor werkende mantelzorgers

De combinatie van een betaalde baan, de mantelzorg voor kind, partner of ouders en tijd voor jezelf vraagt elke dag opnieuw een flinke dosis energie en organisatietalent. Niet voor niets voelt 40% van de werkende mantelzorgers zich zwaarbelast of zelfs overbelast. Hieronder  daarom enkele tips om mantelzorg goed in te richten en jezelf te ontlasten.

Tips voor alle mantelzorgers, werkend of niet werkend

  • Denk aan ook jezelf (en gezin). Probeer de permanente zorg en verantwoordelijkheid te delen met andere familieleden of vrienden. Indien dat niet mogelijk is, probeer dan in ieder geval de zorg regelmatig tijdelijk over te dragen, zodat jij tijd voor jezelf (en gezin) hebt. Je kunt hiervoor ook beroepskrachten of vrijwilligers inschakelen. Dit wordt ook wel respijtzorg genoemd.
  • Besteed regeltaken uit aan een mantelzorgmakelaar. Hij of zij kan de administratie uit handen nemen en aanvraagformulieren voor medische hulpmiddelen versturen.
  • Creëer een ondersteuningsnetwerk. Zorg dat je een groep mensen hebt op wie je altijd kunt terugvallen, niet alleen qua zorgtaken, maar ook om je hart te luchten.
  • Houd een (digitaal) zorgdagboek als je de zorg deelt. Hierin kun je bij houden wie wat doet, wanneer bepaalde afspraken zijn gemaakt en hoe het met de zorgvrager gaat. Zo kom je nooit voor onaangename verrassingen te staan.
  • Zorg voor een noodplan. Dit geeft rust. Als er iets onverwachts gebeurt, kun je altijd het noodplan in werking stellen.
  • Let ook goed op je eigen gezondheid. Eet gezond, zorg voor voldoende nachtrust en beweeg veel. Luister naar je lichaam en ga bij klachten op tijd naar de huisarts. Als je je gezond voelt, kun je de zorg langer volhouden.

Tips voor werkende mantelzorgers, op het werk

Maak duidelijke afspraken met je werkgever.

Om de balans tussen werk en zorgtaken te bewaken, is het belangrijk om je werkgever én je collega’s op de hoogte te stellen van de situatie zodat je samen kunt zoeken naar de ideale oplossing. Ook al is dit niet altijd even gemakkelijk. Mogelijke oplossingen zijn:

  • Andere werktijden. Bijvoorbeeld eerder of juist later starten.
  • Meer uren in één dag. Denk aan vier dagen van negen uur.
  • Langdurige afspraken maken (op jaarbasis). In zorgintensieve periodes kun je minder werken, terwijl je extra werkt in periodes waarop de zorgtaken op een lager pitje staan.
  • Overuren sparen. Waar mogelijk werk je overuren en deze ruil je vervolgens in voor vrije dagen.
  • Thuis werken. Twee van de vier werkdagen werk je thuis, zodat je tussendoor hulp kunt zorgen.
  • Functie tijdelijk delen met een collega. Je kunt ook taken afstoten, zodat jij je handen meer vrij hebt.
  • Tijdelijk of permanent van baan wisselen met iemand anders. Een baan met minder taken of eenvoudigere taken kan de werkdruk verminderen.
  • Deeltijd gaan werken. Soms is het mogelijk om je fulltime contract om te zetten in een parttime contract.

Verder is het handig om met je werkgever (of leidinggevende) afspraken te maken voor tijdens het werk. Praktische zaken, zoals afspraken in het ziekenhuis, kunnen immers vaak alleen onder werktijd geregeld worden. Spreek bijvoorbeeld af dat je:

  • Ook tijdens werkuren de benodigde privé gesprekken mag voeren, bijvoorbeeld met specialisten.
  • Je bereikbaar mag zijn voor het thuisfront in geval van nood.
  • Onder werktijd afspraken met behandelaars mag inplannen.
  • Eventuele wijzigingen in het dienstrooster overlegd worden.

Tegenwoordig zijn er ook zogeheten mantelzorgvriendelijke bedrijven. Daar zijn zulk soort afspraken al van toepassing, waardoor het mogelijk blijft om mantelzorg en werk te combineren. Wil je dat er binnen jouw bedrijf meer aandacht komt voor de combinatie werk en zorg voor een zieke naaste? Kaart dit dan aan bij de afdeling P&O (Personeel en Organisatie)

  • Maak eventueel gebruik van verschillende verlofregelingen.
    • Calamiteitenverlof. Dit verlof kun je opnemen als je onverwachts vrij moet hebben. Bijvoorbeeld als diegene waarvoor jij zorg draagt plots naar het ziekenhuis moet.
    • Kortdurend zorgverlof. Dit verlof kun je alleen opnemen voor de zorg van een ziek kind, partner of ouders. Dus niet voor een zieke broer of vriendin. Voorwaarde is wel dat jij de enige bent die op dat moment de zieke kan verzorgen. Per jaar kun je maximaal twee maal het aantal uren dat je in de week werkt aan kortdurend zorgverlof opnemen. Dus als je 40 uur in de week werkt, dan kun je per jaar 80 uur opnemen.
    • Langdurend zorgverlof. Als een ernstig ziek kind, partner of ouder, langdurige zorg vereist, kun je langdurend zorgverlof opnemen. Dus niet voor een zieke broer of vriendin. Per jaar mag je dan twaalf weken lang de helft van het aantal uren dat je werkt aan zorgverlof opnemen. Je blijft dus wel een aantal uur in de week werken.
  • Informeer bij de afdeling P&O naar de cao die op jouw organisatie van toepassing is. Hierin staat meer over de bovenstaande verlofregelingen, waaronder of je tijdens het verlof doorbetaald krijgt.

Bronnen: Werk en Mantelzorg, Mezzo, Rijksoverheid, Gezondheidsplein

Avatar

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, storyteller,  echtgenote, moeder en sinds kort ex-mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Tevens is zij de bedenker en oprichter van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X