skip to Main Content

Tips voor Wijkteams: Maak jezelf zichtbaar voor Mantelzorgers!

Vandaag is het ‘Dag Nul’. Overal in Nederland gaan gemeenteambtenaren en zorgprofessionals aan de slag in hun nieuwe teams en nieuwe organisaties – voor het echie. Bij Mantelzorgelijk zullen we goed kijken naar de gevolgen van al deze grote en kleine ‘transities in de zorg’. Want de veranderingen en bezuinigingen treffen iedereen die met de zorg te maken heeft: zorgvragers en hun mantelzorgers, maar ook zorgprofessionals en uitvoerende organisaties.

Positief beginnen

Maar laten we vandaag positief beginnen! Op de super informatieve site Zorg en Welzijn staat een handige lijst met tips voor online zichtbaarheid, voor de honderden, zo niet duizenden Wijkteams die vandaag van start gaan. Tips die wij graag willen delen met alle gemotiveerde zorgprofessionals die meelezen op Mantelzorgelijk!

Facebooklessen voor Wijkteams

Als je start als wijkteam is het belangrijk om zo snel mogelijk contact te maken met de wijk en jezelf voor te stellen. Wacht niet totdat je eerst alle interne issues hebt opgelost want dan duurt het te lang voordat de wijkbewoners van jouw bestaan afweten. Bovendien is het fijn om zo snel mogelijk klanten te krijgen want dan ervaar je waar je het allemaal voor doet.

In dit geval is Facebook een uitkomst. Jouw wijkbewoners zijn daar namelijk al en zijn makkelijk te vinden en te bereiken. Zo pak je dit aan:

Met een Facebookpagina:

  • Maak een Facebookpagina onder de naam van je wijkteam. Deze pagina gebruik je om informatie te verstrekken aan de wijkbewoners.
  • In de header gebruik je een mooie foto van jullie team.
  • In de allereerste post op de pagina stellen jullie jezelf voor. Van deze post maak je een vastgezet bericht zodat deze altijd bovenaan de pagina blijft staan.
  • Je spreekt af wie van het team de pagina gaat beheren. Dit kun je trouwens ook goed met een klein groepje doen maar dan moet je wel goede afspraken maken over wie wat doet.
  • De beheerder zorgt ervoor dat er om de dag een bericht op de pagina wordt gepost. In deze berichten delen jullie je kennis en expertise zodat je vanaf dag 1 bouwt aan jullie autoriteit.
  • Natuurlijk moet je er ook voor zorgen dat je een bereik krijgt met deze pagina. Nodig daarom wijkbewoners uit om de pagina te liken. Wees creatief: vraag om een like tijdens bijeenkomsten, in je emailhandtekening, via een persbericht en via je eigen profiel op Facebook.
  • Een Facebookpagina is belangrijker dan een eigen website. Een website kost vaak veel tijd en geld. Een Facebookpagina kun je nu maken, is gratis en heeft een veel groter bereik! Die website komt later wel.

Met een Facebookgroep:

  • Maak een groep voor de wijkbewoners waar ze met elkaar kunnen verbinden en elkaar kunnen helpen.
  • Wil je meeliften op een bekend concept noem de groep dan “Durftevragen naam wijk”.
  • Spreek af wie van het team de groep gaat beheren (ook dit kun je met een klein clubje doen).
  • Maak zelfde de eerste post in de groep. Leg hierin de bedoeling en de regels uit. Zet dit bericht vast zodat het bovenin de groepspagina blijft staan.
  • Nodig nu wijkbewoners uit om lid te worden. Stel de groep zo in dat leden ook anderen kunnen uitnodigen.
  • Moedig de leden aan om hun hulpvragen in de groep te stellen. Je zult zien dat dit bijna vanzelf gaat omdat dit de manier is waarop wijkbewoners al gewend zijn om Facebook te gebruiken.
  • Het enige wat jij nu nog hoeft te doen is regelmatig kijken of alles nog goed gaat in de groep. Eigen kracht in optima forma!

Als jouw wijkteam op de eerste werkdag van het jaar op 5 januari start dan is dit dus wat je op 5 januari als eerste doet. Daarna mag je vergaderen 😉

Deze tips, geschreven door marketing expert Anneke Krakers, rekenen natuurlijk wel op hulp en interactie van wijkbewoners en mantelzorgers. Wat denken jullie, gaat dit lukken? Wij hopen van wel!

Barbara Mounier

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van media, politiek en zorg.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X