skip to Main Content
Steeds Weer Dezelfde Vraag, Om Gek Van Te Worden…

Steeds weer dezelfde vraag, om gek van te worden…

1-steeds-weer-dezelfde-vraag

 

“Tijdens de cursus bespraken we de ervaring dat veel mantelzorgers gek worden omdat hun dierbare met dementie steeds hetzelfde zegt. Je raakt daardoor zo snel geïrriteerd en reageert ongeduldig en veel te snel. Ik heb tijdens de training niet veel gezegd maar nu realiseer ik me hoe kortaf en geïrriteerd ik vaak reageer naar mijn moeder wanneer ik voor de honderdste keer de vraag moet beantwoorden wat we gaan eten. “Dat heb je al honderd keer gevraagd Mam, stamppot andijvie met een varkenslapje!” Het advies om erop in te gaan en naar details te vragen heb ik me aangetrokken. Het heeft tot leuke gesprekjes geleid over wat ze graag eet, wat het lievelingsgerecht van moeder was, wat zij leuk vond om klaar te maken voor papa etc. En het mooie is, we zijn allebei meer ontspannen en hebben meer plezier. En het lijkt wel of mama minder vaak hetzelfde vraagt.”

Karin, dochter

voorzijde-brochureVeel mantelzorgers herkennen het probleem: hun dierbare vindt het moeilijk om te accepteren dat hulp en ondersteuning nodig is. Dat kan zijn omdat de persoon zelf niet inziet hoe hulpbehoevend hij of zij is geworden. Of omdat men gewoon geen bemoeienis van anderen accepteert. Laat staan dat er vreemden in huis komen. Het niet kunnen accepteren dat hulp en ondersteuning noodzakelijk is, betekent dat een groot beroep wordt gedaan op partner en/of kinderen in de rol van mantelzorger. In de brochure ‘Als senioren NEE! zeggen’ wordt op praktische wijze ingegaan wat mantelzorgers kunnen doen in dergelijke situaties.

Je kunt de brochure ‘Als senioren NEE! zeggen’  van Home Instead hier gratis downloaden.

 

 

hit_verticaal_2014-paars-300x238 Home Instead Thuisservice biedt persoonlijke dienstverlening aan senioren die zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen. Voorop staat het bevorderen van welzijn en het behouden van de kwaliteit van leven. Home Instead Thuisservice werkt met goed opgeleide CAREGivers die in dienstbetrekking zijn. Zij bieden hun klanten begeleiding, hulp in huis en persoonlijke verzorging. Dat doen zij met grote persoonlijke betrokkenheid,  24 uur per dag, 7 dagen per week.

 

Welzijn vóór zorg | Thuisservice op maat | Aanvullende mantelzorg | Ervaren en goed opgeleide CAREGivers | Actief in west, midden, oost en zuid Nederland

Home Instead

Welzijn vóór zorg | Thuisservice op maat | Aanvullende mantelzorg | Ervaren en goed opgeleide CAREGivers | Actief in west, midden, oost en zuid Nederland

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X