Omgaan met emoties en gevoelens vinden we lastig.

In onze cultuur hebben we sterk geleerd om onze emoties en gevoelens weg te moffelen. Omgaan met emoties en gevoelens vinden we lastig. Door mijn eigen ervaring herken ik dat bij mantelzorgers heel goed. Zij zorgen veelal op de toppen van hun kunnen en vallen van de ene in de andere emotie. Verdriet, machteloosheid, woede, onbegrip, afgunst, angst, irritatie en bezorgdheid zijn er een paar. En in alle gevallen worden emoties door onszelf meteen verstandelijk beredeneerd en de kop ingedrukt. Want met emoties loop je liever niet te koop, toch?

Herken je het?

Krijgt je dierbare een medische ingreep? Dan krijg je te horen dat je niet bang moet zijn. Die ingreep wordt namelijk zo vaak gedaan. Voel je irritatie of boosheid omdat de zorg voor je dierbare niet goed loopt en toon je dat? Dan word je afgeschilderd als ‘vervelend’ of ‘ongemakkelijk’. Afgunst? Dat is echt uit den boze. Stel dat je beste vriendin nog gezonde, actieve ouders heeft en je bent er best een beetje jaloers op. Dan wordt de opmerking gemaakt dat je blij moet zijn dat jouw zieke ouder in elk geval nog leeft. En verdriet? Dat wordt altijd beredeneerd en het moet vooral niet te lang duren. Neem die kennis die meteen na het overlijden van mijn vader troostend tegen me zei: ‘hij was al oud, het leven gaat verder en je hebt nog een gezin’. Of je daar op zit te wachten…

Die eeuwige beredenering van emotie en gevoel.

In meer of mindere mate hebben wij geleerd om onze emoties en gevoelens weg te poetsen en te beredeneren. Met alle gevolgen van dien. Zoals de lever en het hart een functie hebben in ons lichaam, zo hebben gevoelens en emoties ook een belangrijke functie in ons bestaan. Emoties maken ons attent op onze behoeften en vormen een essentieel onderdeel in ons contact maken met anderen. Emoties zijn bovendien de belangrijkste drijfveer voor ons gedrag. Emoties brengen mensen in beweging.

Eigen gevoelens ontkennen en miskennen

Eigen gevoelens ontkennen waarom doen we dat? Allereerst is het een manier om geen pijn te voelen en ten tweede hebben we het misschien thuis ook niet geleerd. Hoe misken je je eigen gevoelens? Door net te doen alsof ze er niet zijn en voorbijgaan aan wat je voelt. Door te rationaliseren en te doen alsof ze er niet toe doen. Met afleidingsmanoeuvres en de aandacht ergens anders op te vestigen. We doen er met z’n allen echt alles aan om de emoties de kop in te drukken, om ze te ontkennen om maar vooral sterker en leuker op de ander over te komen.

Gevolg?

 Maar wat doet dit eigenlijk met ons lichaam? Wat is het gevolg van het eeuwig wegdrukken van emoties op de langere termijn? Al die onderdrukte emoties uiten zich uiteindelijk als lichamelijke klacht. Een extreem voorbeeld hiervan is een burn-out, waarbij de psychische klachten uiteindelijk een fysieke vorm krijgen. Het lichaam is altijd het laatste station waar een signaal tot uiting komt. Ik las ergens in een online artikel: Een onderdrukte emotie is als een ballon die je onder water houdt. Hoe verder je hem onderdrukt, hoe groter de kracht in de ballon wordt om weer omhoog te komen. Totdat het onderdrukken niet meer werkt. De ballon schiet omhoog; de emotie komt als een (on-)gekooid beest tevoorschijn. Waarschijnlijk precies waar je bang voor was. Dat moet je voor jezelf toch niet willen?

Een emotie is een bewust signaal van het lichaam

Een emotie wil gevoeld worden. Een emotie is een bewust signaal van het lichaam. Dit signaal stopt pas, als het aangekomen en/of gevoeld is. Daar moet je dus iets mee. Of zoals ik vaak zeg: Maak van je hart geen moordkuil, gooi het eruit! Het wordt je op dat moment misschien niet in dank afgenomen door je gesprekspartner maar het lucht wel op. En… het zorgt dat je zelf niet ziek wordt. Want zelf ziek worden is voor een mantelzorger toch wel de ergste nachtmerrie.

Kom je er niet meer uit? Ga naar je huisarts, een psycholoog of zoek een goede gesprekspartner in je eigen netwerk. Ook kun je lid worden van de verschillende lotgenotengroepen op Facebook. Lotgenoten weten wat je doormaakt en hebben zelf vaak ervaring met emoties die jij doormaakt. Uiteraard mag je onze hulplijn ook altijd bellen: 088 505 43 31

Delen helpt. Ook in het geval van opgekropte emoties.

Avatar foto

Sociaal ondernemer en initiatiefnemer Mantelzorgelijk.nl, ervaringsdeskundige, mantelzorgveteraan.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top