skip to Main Content

Ombudsman in Telegraaf: Zorgen om PGB

Een paar maanden geleden kopte De Telegraaf nog over ‘PGB-opruiers’ en ‘bedriegers’. De krant van wakker Nederland heeft inmiddels zelf in de gaten gekregen, dat het écht niet de PGB-ontvangers zijn, die er een potje van maken. Het is de rijksoverheid, die veel te snel en ondoordacht haar bezuinigingsmaatregelen heeft ingevoerd. De ‘zorgvuldig geregisseerde overgang’ is een drama geworden voor een zeer kwetsbare groep van zorgontvangers en zorgverleners. En daarom heeft de Telegraaf zijn toon veranderd: van woeste insinuaties naar kritisch volgen van de overheid. Daar speelt ook de nationale ombudsman een rol in. Hij vertelt in De Telegraaf over zijn werk: lees maar even mee.

John de Weijer* is een gediplomeerde hulpverlener met meer dan vijftien jaar ervaring. Hij helpt mensen die zelfstandig wonen bijvoorbeeld met het douchen, zich aankleden en het aantrekken van steunkousen. Dit is voor elke cliënt weer anders. John zet zich met ziel en zaligheid in voor zijn cliënten. Hij wordt betaald uit een persoonsgebonden budget (PGB) van de mensen die hij helpt.

Het persoonsgebonden budget is een geldbedrag waarmee iemand die zorg, begeleiding of hulp kan inkopen als hij dat nodig heeft. Een PGB moet je tegenwoordig in de meeste gevallen bij de gemeente aanvragen. Nadat de gemeente de aanvraag heeft goedgekeurd (’een indicatie gegeven’), betaalt de Sociale Verzekeringsbank (SVB) het loon aan de zorgverlener.

Helaas maakt de SVB de laatste tijd veel fouten in de administratie waardoor John zijn loon niet krijgt. De SVB stort zomaar geld op zijn rekening, zonder factuurnummers of naam van de cliënt. Of betaalt een bedrag tweemaal. En de SVB beweert zelfs dat er geen geld meer in het budget is, terwijl er volgens de toekenning nog geld over zou moeten zijn. Waar is dat geld gebleven? Als John de SVB belt om dit te bespreken, zegt de ambtenaar dat de contracten kwijt zijn of dat er niet de juiste zorgverleners of indicatie in het systeem staan. Maar, „alles komt in orde hoor, mijnheer De Weijer”. Toch krijgt John geen geld.

John zit met zijn handen in het haar. Hij kan zijn rekeningen niet meer betalen. En dit geldt niet alleen voor John. Sommige van zijn collega’s ontvangen al drie maanden geen loon en zijn hierdoor in grote financiële problemen gekomen.

John schrijft mij in zijn wanhoop. Ik ken de problemen; de SVB is het overzicht kwijt. Niet alleen zorgverleners als John zitten in de problemen, maar de mensen die zorg ontvangen zitten ook in grote problemen. Ik vind dat de chaos bij de SVB snel moet worden opgelost. Ik heb de SVB daarom nogmaals gevraagd om er de administratie in orde te maken voor John én zijn collega’s. Ondertussen ben ik uit eigen beweging een onderzoek gestart. Is er ooit wel aan de burger gedacht toen de SVB de PGB’s ging uitbetalen? U hoort nog van mij, ik ben ermee bezig.

Reinier-van-Zutphen-dak

Avatar

Barbara Mounier

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van media, politiek en zorg.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X