Mariette blogt exclusief vanuit het buitenland – Stress verlichten in tijden van Coronavirus

Ben je meer dan normaal gestrest op dit moment? Dan ben je niet de enige.

De Wereldgezondheidsorganisatie heeft officieel bekendgemaakt dat de uitbraak van het Coronavirus veel stress en onzekerheid oplevert onder de bevolking. Veel mensen zijn bezorgd dat zij of hun naasten de ziekte krijgen en/of dat ze hun baan kunnen kwijtraken.
Hoewel je waarschijnlijk niet kunt veranderen wat er gaat gebeuren, kun je jouw respons daarop wel veranderen.
Hier zijn een aantal kalmerende gewoontes die je zou kunnen gebruiken om een beetje makkelijker door de komende weken en maanden van onzekerheid te komen.

Probeer eens een ander perspectief
Jouw kijk op het leven kan je gevoel van angst beïnvloeden. Er zijn psychologen die denken dat als jij de dingen vanuit een ander perspectief kunt bekijken, de manier waarop jij je leven ziet kan veranderen. Als je vaak nachtmerries hebt, dan is één oplossing om gewoon niet meer te slapen. Natuurlijk werkt dat niet, en een betere oplossing is om toe te geven dat nachtmerries niet de realiteit zijn. Inderdaad, er gebeuren griezelige dingen op dit moment, en die zouden effect kunnen hebben op jou of iemand om wie je geeft, maar misschien ook niet. Het kan dus helpen om gedachtes los te koppelen van de werkelijkheid.

Het kan ook helpen om je verwachtingen bij te stellen. Als je accepteert dat je wel eens maandenlang aan huis gebonden zou kunnen zijn, iets dat in dit geval zeker mogelijk is, dan zul je het des te meer waarderen als blijkt dat het verplicht thuisblijven korter duurt dan verwacht. Als je accepteert dat je bedrijf failliet kan gaan, dan kun je je creativiteit gebruiken om te bedenken hoe je dat zou kunnen voorkomen of hoe je daar dan mee om kunt gaan, in plaats van vast te lopen in passiviteit.

Dankbaarheid
Uit een onderzoek, gepubliceerd door Harvard Medical School, bleek dat individuen die in staat zijn om dankbaarheid te voelen vaak gelukkigere levens hebben, optimistischer zijn en minder stress hebben. In een crisis zoals die waarin we ons nu bevinden kan dankbaarheid echt je kijk op het leven veranderen. Als je elke ochtend vijf minuutjes de tijd neemt om te denken aan alle goeie dingen in je leven, dan blijf je gericht op het huidige moment. Die positiviteit geeft je een minder deprimerende kijk op de dag die komen gaat, en die opgewektheid zul je ook eerder met anderen delen. Zo zullen sommige mensen nu letterlijk elke dag dankbaar zijn dat ze een tuin hebben, zodat ze niet verplicht zijn de hele dag binnen te zitten. Normaal gesproken sta je daar veel minder vaak bij stil. Je vindt het normaal. Waardeer de positieve dingen, zoals het feit dat je nog steeds wel naar buiten mag en kan om een frisse neus te halen of voor wat broodnodige lichaamsbeweging. Als je je dat soort dingen beseft, wordt de zwaarte van alles dat er op dit moment in de wereld gebeurt, en de claustrofobie van het ‘niet naar buiten mogen’ een stuk lichter. Als we beseffen dat er dingen zijn om dankbaar voor te zijn dan voelen we ons beter. En als we ons beter voelen zijn we minder gestresst en dat zorgt er op zijn beurt voor dat ons immuunsysteem sterk blijft.

Ademhaling
Als je angstig of ongerust bent is je ademhaling vaak erg oppervlakkig of te snel. Als je je hiervan bewust bent en probeert anders adem te halen, kan dat meteen verlichting geven. Vanuit een fysiologisch standpunt is de snelste manier om een emotionele reactie te stoppen vijf tot tien langzame, regelmatige ademhalingen. Door zuurstof in je longen te pompen word je kalmer en ben je beter in staat je gedachtegang te veranderen om je angsten te verlichten. Je kunt dit op elke gewenste tijd van de dag doen, het werkt meteen. Eén manier is om je ogen dicht te doen en langzaam, gedurende drie tot vijf seconden, in te ademen. Dan probeer je je adem twee of drie seconden vast te houden voordat je uitademt. Dat uitademen doe je ook langzaam, in drie tot vijf seconden.

Positiviteit en realiteit
Misschien heb je een bepaalde spreuk of uitdrukking die maakt dat jij je beter voelt, elke keer als je die spreuk ziet of er aan denkt. Sommige mensen hebben een notitieblaadje op hun computermonitor, op hun koelkast of in hun agenda met daarop zoiets als ‘Leef in het nu’ of ‘Haal diep adem en lach’ of ‘Als je loslaat heb je twee handen vrij’. Een soortgelijke spreuk of uitspraak zorgt ervoor dat je beseft dat het hier en nu alles is dat je hebt. Sommige dingen kun je niet forceren en niet beheersen. Zodra je je dat realiseert word je vanzelf kalmer en maak je je minder druk om alles dat misschien, of misschien ook niet, komen gaat.

Zoek contact…
Sociale onthouding kan eenzaam voelen, maar er zijn genoeg manieren om virtueel verbonden te blijven. Zelfs als je verplicht thuis bent is er geen reden om je te isoleren. Gebruik je sociale netwerken en chat-apps en natuurlijk gewoon je telefoon om contact te houden met vrienden en familie. Veel mensen hebben nu juist meer tijd om even te babbelen.

… maar zorg ook voor ontspanning
Het kan verleidelijk zijn, soms zelfs verslavend, om voortdurend naar het nieuws te kijken en op de hoogte te blijven, maar daar kan je ook juist nog angstiger en onrustiger van worden. Je zou kunnen besluiten om na een bepaalde tijd, bijvoorbeeld vanaf 8 uur ‘s avonds, niet meer naar het nieuws te kijken. Je kunt je telefoon ‘s nachts in de vliegtuigmodus zetten om je lichaam de kans te geven om te ontspannen, uit te rusten en te herstellen. Het is voor je centrale zenuwstelsel erg belangrijk dat je kalmeert en goed slaapt. Als je goed slaapt is je immuunsysteem sterker en des te beter je slaapt en uitrust, des te beter je geest en je energieniveau functioneren. Je zult dan beter omgaan met alles dat de volgende dag in petto heeft. Lees ‘s avonds dat boek waar je nooit aan toe kwam of deel je kast anders in, iets dat je al lang van plan was, maar dat er nooit van kwam. Als je je ’s avonds met dat soort dingen bezighoudt, verschuift je manier van denken naar het hier en nu, weg van de stress. Met minder stress slaap je beter en dieper, en daarmee is de cirkel rond.

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top