skip to Main Content

Mantelzorg burn-out: preventie en introspectie

Ik denk niet dat het uitmaakt hoe bekwaam, liefdevol of opofferend je bent. De zorg voor een dierbare gedurende een langere periode put je uit. Wees je bewust van de waarschuwingssignalen van een burn-out. Enkele symptomen: weinig interesse in dingen die je normaal graag doet, slaaptekort, je sociaal terugtrekken, vaak ziek worden, lichamelijke uitputting, verhoogde prikkelbaarheid en andere gevoelens van stress en depressie.

Als je wilt weten hoe jij ervoor staat op de mantelzorg burn-out schaal, dan kun je deze snelle zelfevaluatie doen. Denk niet te veel na over je antwoorden. Als je je herkent in de uitspraak, zet dan een vinkje.

Het is moeilijk om tijd te vinden voor de dingen die ik graag doe. Ik heb veel activiteiten opgegeven die ik leuk vond.

Ik heb slaapproblemen en ik word vaak moe wakker en zie op tegen de dag die voor me ligt.

Ik heb het gevoel dat ik het contact met veel van mijn vrienden kwijt ben.

Ik ben gestopt met clubs en andere sociale kringen omdat ik gewoon geen tijd heb om betrokken te blijven.

Ik heb een aantal alarmerende en/of vervelende lichamelijke symptomen die ik waarschijnlijk met mijn arts zou moeten bespreken.

Er zijn dagen dat ik me erg opgesloten voel.

Ik weet dat lichaamsbeweging goed voor me is, maar ik heb gewoon geen tijd om naar de sportschool te gaan of regelmatig een les te nemen.

Ik voel me vaak boos, bang en/of verdrietig. Ik vermoed dat ik misschien een beetje depressief ben.

Ik vraag familie of vrienden niet om hulp omdat ik niemand tot last wil zijn.

Ik voel me schuldig omdat ik ongeduldig of boos word, en soms heb ik zelfs in stilte gewenst dat zijn of haar lijden gewoon zou ophouden.

De meeste dagen heb ik geen tijd of energie om voor mezelf te zorgen,

Als je vier of meer stellingen hebt aangevinkt, is het waarschijnlijk dat je aan het mantelzorg burn-out syndroom lijdt.

Het belangrijkste dat je moet weten over burn-out bij mantelzorgers, is dat je om te herstellen zelfzorg een prioriteit moet maken. Je hebt waarschijnlijk al honderd keer gehoord hoe belangrijk het is om goed te eten, te bewegen en voldoende rust te nemen. Deze voor de hand liggende maatregelen zijn van cruciaal belang en zouden helemaal bovenaan je lijstje moeten staan. Helaas helpt alleen goed voor je lichaam zorgen niet om een burn-out te voorkomen of om er weer bovenop te komen. Om de stress te overleven moet je echt aandacht besteden aan je gevoelens en gedachten. De volgende strategieën kunnen mantelzorgers een beetje helpen.

Waarder jezelf. De persoon voor wie je zorgt is misschien niet in staat om te begrijpen hoeveel je voor hem/haar doet of opoffert. Familieleden en vrienden kunnen aanstoot nemen aan het feit dat je er niet altijd voor hen kunt zijn. Werkgevers kunnen begripvol zijn tijdens een crisis op korte termijn, maar uiteindelijk worden ze chagrijnig als de zorgverantwoordelijkheden in de weg blijven staan van je werk. Het zit erin dat je op de lange termijn meer kritiek dan lof van anderen zult krijgen, dus je moet leren jezelf te waarden door objectief te kijken naar alles wat je doet en na te denken over wat er nodig zo zijn om jou te vervangen. Je voor te stellen hoe dankbaar je zou zijn als de rollen omgedraaid waren en iemand voor jou deed wat jij nu doet voor de zorgontvanger. Ten slotte moet je beslissen wat je vrijwillig kunt en wilt doen.

Mantelzorgers hebben een groot hart, en dat is prachtig. De keerzijde is dat we uiteindelijk vaak dingen doen die we niet willen doen. Meestal handelen we uit liefde, maar veel te vaak worden we gemotiveerd door een gevoel van verplichting en/of schuld.

Realiseer je dat niemand je iets kan laten doen. Je doet wat je doet omdat je bereid bent het te doen. Als je bereid bent om meer te geven dan je wilt geven, zullen er altijd mensen zijn die dat graag accepteren. Als je in een patroon zit van het opofferen van je eigen gezondheid en geluk om aan de behoeften van iemand anders te voldoen, kun je de volgende stappen nemen om wat onafhankelijkheid en controle terug te krijgen:

Maak een lijst van wat je zou moeten doen om voor jezelf te zorgen.

Stel grenzen om te bepalen wat je bereid bent om te doen en wat niet.

Vraag om hulp en accepteer die hulp.

Als je een punt hebt bereikt waarop je de zorg voor je dierbare niet meer alleen aankunt, is het tijd om hulp van buitenaf in te schakelen.

Huur als het mogelijk is hulp in. Een paar keer per week een thuiszorgmedewerker in huis nemen kan je een fysieke en emotionele pauze geven. Het geeft je de tijd om boodschappen te doen, te lunchen met een vriend of naar een fitness les te gaan.

Als degene voor wie je zorgt ’s nachts niet slaapt, slaap jij waarschijnlijk ook niet. Mantelzorgervermoeidheid is een snelle weg naar een burn-out. De makkelijkste manier om te herstellen is om wat te slapen. Iemand inhuren om ’s nachts te komen slapen kost wat geld, maar het is aanzienlijk minder ingrijpend dan je dierbare naar een instelling voor langdurige zorg te verhuizen.

Zoek steungroepen voor mantelzorgers met een burn-out. Neem actief deel aan een steungroep voor mantelzorgers. Dit is een veilige plek om je hart te luchten. Je zult leren dat het hebben van negatieve gevoelens je geen slecht mens maakt. Je zult ook ontdekken dat je niet alleen bent. Je zult nieuwe vrienden maken en door het delen van je ervaringen en het luisteren naar de verhalen van anderen zul je leren en groeien. Zoek weer contact met mensen.

Als er een crisis gaande is, is het normaal en gepast om al je energie en aandacht te richten op de persoon voor wie je zorgt. Als je dit echter een langere periode volhoudt, voel je je lichamelijk, geestelijk, emotioneel en spiritueel uitgeput. Mensen met een burn-out hebben de neiging zich terug te trekken en zich minder empathisch op te stellen tegenover de persoon voor wie ze zorgen. Ze lopen ook meer kans om een aantal slechte keuzes te maken.

News flash – je kunt een mantelzorg burn-out niet overwinnen door te gaan scheiden, naar de slijterij te rennen of een liter ijs achter elkaar op te eten. De eerste stap om te herstellen is de burn-out te her- en erkennen en je bewust te worden van het feit dat je je eigen behoeften hebt genegeerd. Leg contact met vrienden en blijf betrokken bij enkele sociale activiteiten. Probeer ten minste één zinvol gesprek per dag te voeren met iemand die om je geeft. Probeer vooral weer contact te maken met jezelf. Vraag jezelf eens af:

Wie ben ik, in mijn kern?

Wie ben ik buiten mijn rol als mantelzorger?

Waar werd ik blij van en wat gaf voldoening voordat ik mantelzorger werd?

Wat moet ik nu doen om voor mezelf te zorgen?

Om een mantelzorg burn-out te overwinnen is er meestal een pauze nodig die zorgt voor wat lichamelijke rust en emotionele afstand. Het kan ook een omslag in je denken en moed vergen om te zeggen: “Ik kan het niet meer allemaal.”

Het is mogelijk dat de persoon voor wie je zorgt en andere familieleden boos worden en je proberen te manipuleren door je egoïstisch en schuldig te laten voelen. Als ze dat doen, haal dan gewoon je schouders op. Jij bent niet verantwoordelijk voor hun gevoelens. Zelfzorg is niet egoïstisch. Het is essentieel voor je overleving. Als je leert om voor jezelf te zorgen, zul je waarschijnlijk ontdekken dat je beter in staat bent, en meer bereid bent, om aan anderen te blijven geven.

Mariette Otten McGovern

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X