Kunst Verlicht – Rob Scholte’s Embroidery Show

Onder de titels Wilden en Nieuwe Wilden presenteren het Groninger Museum en Museum de Fundatie in Zwolle een dubbeltentoonstelling gewijd aan het 20ste-eeuwse expressionisme in Duitsland.
Als generatiegenoot van de Duitse Nieuwe Wilden toont Museum de Fundatie vanaf 28 april ook de kunst van Rob Scholte in zijn ‘Embroidery Show’: borduurwerken gemaakt door anderen, waarvan hij de achterzijde toont en vervolgens signeert. Hiermee voegt Scholte een nieuw hoofdstuk toe aan zijn beeldrechtverhaal. Hieronder een interview met Rob Scholte in De Wereld Draait Door:

In 2005 begon Scholte, terug in Nederland na een jarenlang verblijf in het buitenland, met het verzamelen van borduursels. Stelselmatig kocht hij bij kringloopwinkels en op kofferbakmarkten alle toen nog ruim aanwezige borduurwerken op. Hij weigert om – in zijn woorden – “de ongeïnteresseerde domheid te geloven, waarmee Nederland ten faveure van Ikea-prints afstand neemt van de traditionele, met de hand gemaakte, borduurwerken, die door de moeders, de groot-, de overgroot – en betovergrootmoeders (soms ook mannen) van ons land anoniem, met zoveel liefde en geduld in de hen overblijvende krappe uurtjes, steek voor steek, zijn vervaardigd. […] Het resultaat van lange weken, maanden en jaren noeste arbeid wordt door erfgenamen voor slechts een euro van de hand gedaan.” Scholte ziet het als zijn missie de Embroidery-werken de waardering te geven die zij volgens hem verdienen. Hij besluit ze daarom omgedraaid in te lijsten, te signeren en ze verder onveranderd aan het publiek te tonen.

rob_scholte_-_zeilboten_en_molen_tt
Rob Scholte – Zeilboten en molen, 2009

Scholte’s toegevoegde handtekening zorgt volgens de huidige wetten van de kunstwereld al onmiddellijk voor een flinke opwaardering van de Embroidery, ook in financieel opzicht. Op de achterzijde van de borduursels, die bij Scholte dus de voorzijde is geworden, verspringen de wollen draden schijnbaar willekeurig. Een bepaalde esthetica zit er niet achter, slechts spaarzaamheid, of de onwil om de draden af te hechten, bepaalt de uiteindelijke vorm. Soms zie je dikke knopen en lange slierten, dan weer is de achterkant keurig afgewerkt, alsof het eigenlijk een voorkant betreft. Aan de achterkant zie je in feite de worsteling met het voorbeeld, dat er aan de voorkant zo mooi mogelijk uit wil zien.

De Fundatie in Zwolle is geopend van dinsdag t/m zondag, van 11 tot 17 uur.

Bronnen : Museum de Fundatie en DWDD

Mede oprichter en vaste fotograaf van mantelzorgelijk. Woont en werkt in Amsterdam

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top