Jij bent de expert in jouw situatie #opinie

Mantelzorgelijk OpinieAls mantelzorger heb ik ervaren dat mijn vriend en ik de expert was over onze situatie. De oncoloog kende de progressie van de ziekte, de chirurg was expert over de mogelijkheden op het gebied van operatie, onze huisarts was aanwezig voor spontane koorts, de psycholoog stond paraat voor de situatie thuis en vrienden en familie hadden ook hun goed bedoelde ideeën. Allemaal goed, allemaal waar, maar over het geheel waren wij expert. Wij zaten er dag in dag uit mee opgescheept en de keuze was aan ons.

Wel doorgaan met de chemotherapie of niet? Nu op vakantie en de behandeling tijdelijk stopzetten? Willen we verder rijden voor de behandeling, of gaan we nu voor gemak? Gebruik maken van alternatieve geneeswijze of niet? Bij de patiënt ligt de keuze. Zo voelt het niet altijd, want je weet niet welke alternatieven jouw zorgverlener al heeft afgewogen. Je krijgt al voorgeselecteerde informatie, maar je mag altijd doorvragen en verder kijken en kritisch zijn. Dat mag.

Hoe meer we dat beseffen en hoe meer we daar op inzetten, hoe beter de zorg voor de patiënt zich zal vormgeven. Het gaat niet van de ene op de andere dag, maar als we er in de dagelijkse gang van zaken niet voor opkomen dan verandert het niet. Dus wees kritisch, vraag verder, geef aan dat je meer tijd en uitleg nodig hebt, want dat mag. In een interview met Luc de Witte in het financieel dagblad gaat het over de macht van de patiënt en in hoeverre dit invloed heeft op de innovaties in de zorg. Een mooie quote is: “De patiënt betaalt nu wel, maar beslist eigenlijk niks. Als patiënt hebben we geen inzicht in wat alles betekent en in wat voor kosten je maakt.”

In het artikel stelt hij dat innovatie in de zorg wordt tegengehouden door perverse financiële prikkels. De zorg is nu duur en innovaties kunnen het efficiënter en goedkoper maken, maar dat kan minder inkomsten of minder banen betekenen en daar zijn de mensen met het geld niet zo snel happig op. Er wordt absoluut wel aan gewerkt, de zorg innoveert en werkt hard, dat zou ik nooit willen onderschatten. Het zijn echter wel deze dubbelstrijdigheden waardoor we ons moeten realiseren dat er maar een select groepje mensen is die de belangen van jou en de persoon waar je voor zorgt goed kunnen vertegenwoordigen. Onderschat je expertise in de situatie niet en voel je nooit te dom om iets te vragen, in elke andere situatie zouden we immers zeggen: ‘je betaalt ervoor, dus het is je recht’. Het gaat om je gezondheid nota bene!

Nadja van Kessel (27) is organisatietalent, hulpverlener in de grootste zin van het woord en ex-mantelzorger. Ze heeft de wereld aan haar voeten en is van plan er veel van te ontdekken.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top