skip to Main Content
Hoe Voorkom Je Als Mantelzorger Overbelasting? #tips

Hoe voorkom je als mantelzorger overbelasting? #tips

We moeten tegenwoordig allemaal heel veel. Denk aan een carrière maken, een leuk gezin hebben en als het even kan ook nog een geweldig sociaal leven. Je agenda staat vaak prop en prop vol en dan wordt ineens een dierbare ziek en komt de zorg voor hen op jouw schouders.  Je bent plotsklaps mantelzorger en hoe houd je je dan staande? Hoe voorkom je overbelasting? Wij hebben een aantal tips voor je.

Eén op de zeven mantelzorgers vindt de zorg voor familie of bekenden zwaar of zelfs overbelastend. Deze groep geeft gemiddeld 28 uur per week mantelzorg. In Nederland waren er in 2015 zo’n twee miljoen mantelzorgers. Vaak zijn dat alleenstaande ouders met kinderen of stellen waarvan de kinderen het huis uit zijn. Ze zorgen voor iemand anders naast hun eigen leven, vrije tijd wordt dan ook als eerste opgegeven. Niet gek dus dat veel mantelzorgers overbelast raken. Om dat te voorkomen geven wij je een stappenplan:

Stap 1: Ontdek of jij overbelast bent

De eerste stap is ontdekken of je eigenlijk al te ver bent gegaan. Vul achter elke stelling ‘ja’ of ‘nee’ in om te ontdekken of je overbelast bent:

  • Mijn nachtrust is verstoord.
  • Hem of haar helpen kost me nogal wat moeite en tijd.
  • Ik vind het lichamelijk zwaar.
  • Het beperkt me in andere dingen die ik wil doen.
  • Ik heb mijn dagelijkse manier van doen moeten aanpassen.
  • Ik heb mijn plannen moeten wijzigen.
  • Er zijn andere zaken waar ik te weinig tijd voor heb.
  • Emotioneel gedragen we ons anders naar elkaar dan vroeger.
  • Het gedrag van degene voor wie ik zorg, maakt me soms van streek.
  • Het is pijnlijk om te zien dat hij/zij een andere persoon is geworden.
  • Ik heb mijn werk moeten aanpassen aan deze situatie.
  • Ik word geheel door deze situatie in beslag genomen.
  • Ik leef onder financiële druk.

*Bij zeven keer of meer ‘ja’ ben je overbelast.

Stap 2: Sta stil bij het probleem

Of je nou overbelast bent of niet. Het is goed om te weten waar jouw probleem zit. Vind je het moeilijk om grenzen te stellen, omdat je zo graag wilt helpen? Of vind je het moeilijk om met anderen te communiceren? Misschien weet je te weinig over de ziekte waar je mee te maken hebt, waardoor je niet weet hoe je ermee om moet gaan. Praat er eens over met een vriendin of familielid, vaak lucht dat op. Misschien komen jullie samen tot een oplossing. Als je echt overbelast bent, kun je naar de huisarts of Steunpunt mantelzorg in je gemeente gaan.

Stap 3: Praat met je familie

Zoals je in stap twee kunt lezen, is het belangrijk om met familie te praten. Het is geen probleem om af en toe een klusje voor je ouders te doen dat ze zelf niet meer kunnen. Meteen een goed moment om bij te kletsen! Mantelzorg is daarentegen een zware taak, vooral als het langdurig wordt. Je wilt graag helpen en dat gebeurt dan vooral in je vrije tijd. Op een gegeven moment ben je met alles bezig, behalve met jezelf. Door de taken in de familie te verdelen, houdt iedereen genoeg vrije tijd. Vergeet elkaar niet op de hoogte te houden, dat maakt het een stuk makkelijker.

Stap 4: Besef dat je geen verpleegkundige bent

Communicatie tussen de thuiszorg en mantelzorger loopt vaak niet helemaal lekker of gebeurt helemaal niet. Terwijl jij als familielid of kennis veel beter weet wat er nodig is. Weet wie er over de vloer komt en praat met de professionele verzorger. Je kan bij hen niet alleen voor vragen over de ziekte terecht, maar je kunt gelijk aangeven welke taken jij als mantelzorger niet kan doen.

Stap 5: Neem meer tijd voor jezelf

Nadat je met je familie hebt overlegd over de verdeling van de zorgtaken, kun je meer tijd voor jezelf nemen. Geniet eens in de sauna of blijf de hele dag op de bank hangen. Doe in ieder geval iets dat jij leuk vindt! Deze dag is speciaal voor jou. Als je geen familie in de buurt hebt, zijn er natuurlijk andere opties. Er zijn veel verenigingen en organisaties, zoals het Rode Kruis, die jouw taken een dag of een week van je overnemen. Zo kan niet alleen jij iets leuks doen, maar heeft de ander ook een dagje uit. In sommige gevallen wordt dit zelfs vergoed door de aanvullende verzekering. Het is écht geen schande om eens in de zoveel tijd voor jezelf te kiezen.

Meer lezen? In het boek Klein Geluk voor de mantelzorger staan nog veel meer tips.

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en sinds 6 jaar mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Tevens is zij de bedenker en mede oprichter van Mantelzorgelijk.nl

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en sinds 6 jaar mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Tevens is zij de bedenker en mede oprichter van Mantelzorgelijk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X