skip to Main Content
Hoe Overtuig Je Ouderen Van De Voordelen Van Zorginnovaties?

Hoe overtuig je ouderen van de voordelen van zorginnovaties?

“Mijn vader is 89 jaar en is onlangs gevallen. Hoe kan ik ervoor zorgen dat zijn huis weer veilig is om tot op hoge leeftijd te blijven wonen? Dat willen we het liefst, want als we hem naar een zorginstelling brengen, maken we hem niet gelukkiger. Maar hij accepteert onze hulp niet.”

Deze vraag werd mij onlangs gesteld. Een vraag die heel typerend is voor de stand van zaken in de  ouderenzorg. Ouderen die iets overkomt, een val bijvoorbeeld, een medische tegenslag of dementie, krijgen in korte tijd veel te verwerken. Dokters die vertellen wat het beste voor ze is, en thuiszorg die bepaalt hoe het huis moet worden ingericht en welke hulpmiddelen noodzakelijk zijn. Maar alles wat aan het leven van de senior wordt toegevoegd, is teveel. De beste zorginnovaties, speciaal ontworpen voor deze kwetsbare ouderen, worden weggewuifd. Ze worden vaak als onnodig gezien; de senioren hebben geen behoefte aan technische snufjes die ze misschien moeilijk begrijpen, en waar ze – misschien daarom – ook een bepaalde angst voor hebben.

In onze dagelijkse praktijk komen we bij veel ouderen thuis, die uiteindelijk kiezen voor een traplift. Vaak kunnen we het doorlopen traject al uittekenen: de bovenverdieping ligt er al tijden verlaten bij en het moment dat traplopen echt niet meer gaat, is gekomen. In veel gevallen heeft de oudere angst ontwikkeld om te vallen, met de val van de fiets en van de trap als meest afschrikwekkende scenario. Die angst om te vallen is bijna net zo groot als de angst voor hulpmiddelen. Totdat de oudere uiteindelijk achter komt dat het allemaal heel erg meevalt en hij achteraf gezien jaren eerder de keuze voor een traplift had moeten maken.

De juiste timing

Ook al zijn jong en oud het erover  eens dat er heel veel mooie manieren en hulpmiddelen zijn om ouderen in hun mobiliteit te ondersteunen, toch blijft het vaak moeilijk om ‘oud’ te overtuigen van de voordelen. Een van de redenen hiervoor is dat de hulpmiddelen doorgaans worden aangedragen als er al een voorval is gebeurd. De meneer van 89 uit het voorbeeld werd na zijn val overspoeld met veranderingen. Het huis werd drastisch opgeruimd, thuiszorg kwam om te ondersteunen en hij werd van eten voorzien. Dit was duidelijk niet het moment om hem te overtuigen, hij kreeg een groeiende weerstand tegen alle veranderingen die hem werden opgedrongen. Maar wanneer is het dan wel het juiste moment? Voordat er iets aan de hand is!

Op het moment dat naasten ouder worden, maar nog geen grote gebreken vertonen, is het emotioneel gezien het meest geschikte moment om hulpmiddelen aan te kaarten. Daar bij is het zaak om de boodschap positief te brengen en te focussen op de voordelen, of het nu gaat om persoonsalarmering of een traplift. Een belangrijk voordeel is natuurlijk de zelfredzaamheid die met hulpmiddelen gepaard gaat. ‘Hulpmiddelen zijn dan ook geen teken van zwakte’, zou de boodschap moeten luiden; ‘ze ondersteunen in het dagelijkse leven en maken het leven een stukje comfortabeler.’ Zowel de persoon op leeftijd als de woning zijn met hulpmiddelen en zorginnovaties op de toekomst is voorbereid.

 Gemoedsrust voor de mantelzorger

Als comfort niet voldoende is om de oudere te overtuigen van de noodzaak van hulpmiddelen, is er nog een aspect dat niet moet worden vergeten en waar hij wellicht gevoelig voor is: de gemoedsrust van de mantelzorger. Het wordt nog wel eens vergeten hoe zwaar de taak van de mantelzorger is. Naast een fulltime baan de zorg dragen voor een naaste is schitterend en liefdevol, maar tegelijkertijd ook een uitputtingsslag. Juist de hulpmiddelen waarmee de mantelzorger wordt ontzorgd en de senior meer zelf kan blijven ondernemen, zorgen voor een gemoedsrust die onbetaalbaar is.

Bert Grootjen, Managing Director Benelux bij thyssenkrupp Home Solutions

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Teken de petitieOverheid, praat MET mantelzorgers en NIET OVER mantelzorgers
Tekenen
Back To Top
X