Het andere geheugen

7-het-andere-geheugen

Mijn klant werd soms ineens erg boos en dreigend, ogenschijnlijk zonder aanleiding. Ik begreep daar niks van en dan vroeg ik “wat is er dan” of “rustig maar, rustig maar.”. Maar dan werd hij nog bozer en was ik bang dat hij met dingen zou gaan gooien of zou gaan schreeuwen. Laatst schreeuwde hij: “Eruit, eruit!” Ik ben toen snel de woonkamer uitgegaan en ben een tijdje op het toilet gaan zitten. Toen ik 10 minuten later weer binnenkwam was hij alles vergeten en rustig. Even weggaan is best een goede manier om te ont-stressen, ook voor mij. Het geeft meneer de ruimte om tot zichzelf te komen. Maar inmiddels weet ik ook dat ik er anders mee kan omgaan. Ik vraag niet langer wat er is, omdat hij hierop geen antwoord kan geven. Hij weet het niet en zo’n vraag maakt het alleen maar moeilijker. Nu zeg ik bijvoorbeeld: “Ja, het is ook allemaal ellendig hoor, bah, wat een gedoe …”, dan kijkt hij me aan met zo’n blik van “Zit je de boel nou te belazeren of hoe zit dat?” Eigenlijk doe ik op dat moment een beroep op zijn andere geheugen, niet die van de kennis en de feiten maar op die van gevoel en emoties. En dat herkent hij veel beter. Dan zeg ik, “Kom laten we even iets leuks doen” of probeer ik de aandacht op heel iets anders te richten bijvoorbeeld door naar een foto aan de muur te wijzen en te vragen: “Vertelt u nog eens over de tijd dat u samen met uw vrouw …” Dan krijg ik een vette glimlach en is alle boosheid en onrust weer weg. En mijn dag is dan weer goed, ik vind het geweldig als het zo lukt de stress weg te halen.

Casper, CAREGiver

voorzijde-brochureVeel mantelzorgers herkennen het probleem: hun dierbare vindt het moeilijk om te accepteren dat hulp en ondersteuning nodig is. Dat kan zijn omdat de persoon zelf niet inziet hoe hulpbehoevend hij of zij is geworden. Of omdat men gewoon geen bemoeienis van anderen accepteert. Laat staan dat er vreemden in huis komen. Het niet kunnen accepteren dat hulp en ondersteuning noodzakelijk is, betekent dat een groot beroep wordt gedaan op partner en/of kinderen in de rol van mantelzorger. In de brochure ‘Als senioren NEE! zeggen’ wordt op praktische wijze ingegaan wat mantelzorgers kunnen doen in dergelijke situaties.

Je kunt de brochure ‘Als senioren NEE! zeggen’  van Home Instead hier gratis downloaden.

hit_verticaal_2014-paars-300x238 Home Instead Thuisservice biedt persoonlijke dienstverlening aan senioren die zo lang mogelijk thuis willen blijven wonen. Voorop staat het bevorderen van welzijn en het behouden van de kwaliteit van leven. Home Instead Thuisservice werkt met goed opgeleide CAREGivers die in dienstbetrekking zijn. Zij bieden hun klanten begeleiding, hulp in huis en persoonlijke verzorging. Dat doen zij met grote persoonlijke betrokkenheid,  24 uur per dag, 7 dagen per week.

Welzijn vóór zorg | Thuisservice op maat | Aanvullende mantelzorg | Ervaren en goed opgeleide CAREGivers | Actief in west, midden, oost en zuid Nederland

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top