skip to Main Content

Goede verpleeghuiszorg, het kan in Nederland! – Gastblog van Cynthia Reindersma

Vandaag lees je op Mantelzorgelijk een gastblog van de directeur van Partisa, Cynthia Reindersma Kat.

Cynthia:Op dinsdag 16 december zond 1 vandaag een reportage uit over de kwaliteit in verzorgingshuizen. In beeld en aan het woord Kars Hazelaar, voorzitter raad van bestuur van Oppella. Opella heeft 35.000 cliënten en 23.000 medewerkers. Waarom kan goede zorg binnen de verpleeghuizen van Opella wel?
Regelarme zorg

In Opella werkt men met REGELARME ZORG. Ja u leest het goed! In zorgland zijn er ontzettend veel regels en een groot deel ervan zijn alleen nuttig voor de verzekeraars. Zo heb je de MEETWEEK VERANTWOORDE ZORG die inhoudt dat elk protocol en elke cliënt gemeten wordt en alle cijfers getoetst om naar de verzekering toe te sturen. Daarnaast het HKZ certificaat dat veel gemeentes nu ook verplichten bij zorginstellingen. Dit certificaat maakt dat OP PAPIER alles goed neergezet wordt, terwijl in de praktijk dat vaak anders loopt. Dit document moet overigens ook aan de lopende band worden bijgewerkt. Hierbij behoren ook de verplichte audits die voor grote organisaties enkele duizenden euro’s kosten. Zelfs deze heeft Opella AFGESCHAFT.
In gesprek met verzekeringen

Kars Hazelaar geeft aan dat hij met verzekeringen om tafel is gegaan en gevraagd heeft wat men nu zoal doet met al die informatie. De verzekeringen doen hier helemaal NIETS mee. Dus is Opella overgegaan op regelarme zorg. Hierdoor hebben ze 9% (ofwel ruim 3000) meer cliënten kunnen helpen. Het ministerie van VWS noemt Opella een voorbeeld van goede gezondheidzorg. Opella krijg op de waarderingssite www.zorgkaartnederland.nl dan ook hoge cijfers.
Goede zorg dat doe je door…….

Wat maakt dat deze cijfers zo hoog zijn en deze zorg zo goed is? Een opsomming die Kars hierover maakt:

te zorgen voor goed personeel
personeel goed trainen
personeel aannemen dat vakkundig is
fouten toe te geven
leren van de fouten die je maakt
communiceren over de fouten die gemaakt zijn
het management beperken
administratieve lasten verminderen
goede huisvesting
goede voorwaarden creëren voor medewerkers om hun werk te kunnen doen
goede bezetting
zorgen dat personeel zich gehoord voelt en van zich laat horen
teams motiveren om onderling een vinger aan de pols te houden
ALLES communiceren met de mantelzorger, zowel kleine als grote veranderingen, via mail of telefonisch op het moment dat het speelt
regelarme zorg toe te passen
Kars maakt zich wel zorgen over de bezuinigingen die voorspeld zijn. Zijn adviezen aan de politiek:

Creëer goede randvoorwaarden
Laat organisaties die het goed doen met rust en gewoon hun werk doen
Sluit organisaties waar de zorg beneden maat is, pak het management daar aan
ZORG DAT ER NIET MEER BEZUINIGD WORDT! Want dan gaat ook in Opella de druk te hoog worden en dit gaat ten koste van de kwaliteit

imageCynthia Reindersma Kat, directeur Partisa

Partisa begeleidt hulpbehoevenden en mantelzorgers die ondersteuning nodig hebben van vakbekwame medewerkers met een passie voor hun werk. We werken samen met mantelzorgers en instellingen om de begeleiding zo effectief mogelijk in te zetten. Partisa kan ingehuurd worden met een PGB, particulier en als instelling ter ondersteuning. Hou voor meer informatie over de zorg en Partisa de website en het Facebook account in de gaten.

Avatar

Cynthia Reindersma

is oprichter van Partisa (www.partisa.nl) , mantelzorger, zorgdenker en moeder van 2 dochters.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X