skip to Main Content

Goed om te weten: Gezond eten is goed voor je hersenen #voorzorg

In onze zomerrubriek ‘Goed om te weten’ delen we praktische kennis over zorg en mantelzorg. Of je nu aan het bed of aan het strand bent, we hopen dat je er veel aan hebt! En vergeet niet: delen is fijn.

Wist je dat de consumptie van te veel koolhydraten kan leiden tot heel veel neurologische aandoeningen? Suiker, koolhydraten en tarwe zijn volgens Neuroloog dr. Perlmutter de stille moordenaars van het brein. Dat legt hij uit in het in 2013 verschenen boek ‘Grain Brain’. Dat slechte voeding tot gezondheidsproblemen leidt weet iedereen. Maar dat het ook tot een slecht werkend brein kan leiden daar zijn minder mensen van op de hoogte.

grain_brain_by_david_perlmutter_bookHieronder een lijst gezonde voeding voor het brein:

Vette vis

Denk aan haring, makreel, zalm, sardines, ansjovis

Groene bladgroenten

Bijvoorbeeld broccoli, boerenkool  en spinazie. Groene bladgroenten bevatten ijzer, foliumzuur en vitamine B6. Broccoli bevat veel vitamine K, wat de hersenfunctie stimuleert.

Eieren

Eieren zijn rijk aan choline en lecithine, twee voedingsstoffen die belangrijk zijn voor de hersenen.

Rauwe cacao

Cacao is goed voor je brein. Maar let op: niet de gewone chocolade uit de supermarkt, die zit vol met suiker.

Avocado

Noten en zaden

Noten bevatten allemaal eiwitten, veel voedingsvezels, onverzadigde vetten, vitamine B, E en magnesium, belangrijk voor de hersenfunctie. Ze kunnen je helpen om helderder na te denken en bevorderen je humeur. Daarnaast bevatten ze anti-oxidanten die stress tegengaan.

Lees alles over deze theorie en het boek op de website Health Unity

Bronnen: Janneke Stielstra en Health Unity

Avatar

Barbara Mounier

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van media, politiek en zorg.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X