skip to Main Content

Emoties bij mantelzorgen 3 – Angst

Of je het nou stukje bij beetje bent geworden, of totaal onverwacht. Of je mantelzorger uit eigen vrije wil bent, of omdat het echt niet anders kon. Eén ding hebben we allemaal gemeen: we lopen tijdens dit proces allemaal tegen dezelfde emoties aan. Sommige emoties ervaar je direct. Andere zullen zich pas openbaren, als je al een tijdje aan het zorgen bent. Wat je situatie ook mag zijn, het is belangrijk dat je jezelf niet uit het oog verliest. Jij doet er ook toe! Alle emoties, goed en slecht, die bij mantelzorg voorkomen, zijn niet alleen heel normaal maar ook nog eens waardevol en belangrijk.

Als je dag in dag uit voor een dierbare zorgt, zul je allerlei verschillende emoties ervaren. Ook negatieve. Veel mantelzorgers zeggen: “Dat zal mij niet overkomen. Ik hou van mijn moeder, vader, vrouw, man, broer, zus, vriend, etc.” Maar na een tijdje zullen negatieve emoties ook gewoon tevoorschijn komen, die we dan het liefst onder het tapijt willen schuiven. Je weet wel, net doen alsof we ze niet voelen. Veel mantelzorgers vinden het echt lastig om hun negatieve gevoelens uit te spreken omdat ze denken dat ze erom veroordeeld worden. Of ze willen anderen er liever niet mee lastig vallen.

Uiteindelijk zul je wel iets met je emoties moeten doen. Opkroppen is niet goed voor je. Vergelijk het met een tweejarig kind dat aandacht wil en net zo lang doorgaat tot je toegeeft. Het negeren van de emoties die je voelt, kunnen leiden tot slaapgebrek, ziekte, stress eten, en het misbruik van middelen. Denk aan roken, pillen of alcohol.
Maar als je je emoties toelaat, kun je op zoek gaan naar manieren om ze onder woorden te brengen en om er dan vervolgens mee aan de slag te kunnen.
De komende weken zullen we steeds een veelvoorkomende emotie van mantelzorgers beschrijven. Uiteraard zul je ook een of twee tips aantreffen, waar je wellicht iets aan zult hebben.

angstVandaag de derde emotie : ANGST

Het gevoel dat je de situatie niet meer onder controle hebt kunnen gevoelens van angst veroorzaken. De impuls om te vluchten, niet meer kunnen slapen, een bonkend hart hebben of een enorme drang om in huilen uit te barsten; angst kan je ineens overvallen.

 

 

Hoe ga je ermee om?

Angst is ons eerste waarschuwingssysteem als er iets niet goed voelt. Negeer angsten dus nooit. Als je angstig bent stop dan met waar je mee bezig bent en focus je op je ademhaling door bijvoorbeeld te tellen. Probeer je angstige gedachten stil te leggen. Je gedachten zijn namelijk enorm van invloed op je gevoelens en gedrag. Als je angstig bent heb je al snel de neiging om het ergste te verwachten, denk je situaties niet aan te kunnen of niet te kunnen verdragen. Dit soort negatieve gedachten maken je angstig. Meestal zijn dit soort negatieve gedachten niet realistisch. Door je bewust te worden van je eigen gedachten, krijg je meer inzicht in je angsten. Je leert op die manier  kritisch naar je eigen gedachten te gaan kijken. Klopt het echt wat je denkt? Door realistisch te denken, verminder je gevoelens van angst en paniek.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X