Emoties bij mantelzorg – vermoeidheid

Of je het nou stukje bij beetje bent geworden, of totaal onverwacht. Of je mantelzorger uit eigen vrije wil bent, of omdat het echt niet anders kon. Eén ding hebben we allemaal gemeen: we lopen tijdens dit proces allemaal tegen dezelfde emoties aan. Sommige emoties ervaar je direct. Andere zullen zich pas openbaren, als je al een tijdje aan het zorgen bent. Wat je situatie ook mag zijn, het is belangrijk dat je jezelf niet uit het oog verliest. Jij doet er ook toe! Alle emoties, goed en slecht, die bij mantelzorg voorkomen, zijn niet alleen heel normaal maar ook nog eens waardevol en belangrijk.

Als je dag in dag uit voor een dierbare zorgt, zul je allerlei verschillende emoties ervaren. Ook negatieve. Veel mantelzorgers zeggen: “Dat zal mij niet overkomen. Ik hou van mijn moeder, vader, vrouw, man, broer, zus, vriend, etc.” Maar na een tijdje zullen negatieve emoties ook gewoon tevoorschijn komen, die we dan het liefst onder het tapijt willen schuiven. Je weet wel, net doen alsof we ze niet voelen. Veel mantelzorgers vinden het echt lastig om hun negatieve gevoelens uit te spreken omdat ze denken dat ze erom veroordeeld worden. Of ze willen anderen er liever niet mee lastig vallen.

Uiteindelijk zul je wel iets met je emoties moeten doen. Opkroppen is niet goed voor je. Vergelijk het met een tweejarig kind dat aandacht wil en net zo lang doorgaat tot je toegeeft. Het negeren van de emoties die je voelt, kunnen leiden tot slaapgebrek, ziekte, stress eten, en het misbruik van middelen. Denk aan roken, pillen of alcohol.
Maar als je je emoties toelaat, kun je op zoek gaan naar manieren om ze onder woorden te brengen en om er dan vervolgens mee aan de slag te kunnen.
De komende weken zullen we steeds een veelvoorkomende emotie van mantelzorgers beschrijven. Uiteraard zul je ook een of twee tips aantreffen, waar je wellicht iets aan zult hebben.

Vandaag  de laatste van een hele reeks – Vermoeidheid

Hoe vaak gebeurt het dat jij – als mantelzorger – aan een goede acht uur slaap komt? Slapen wordt meestal uitgesteld, nadat degene waar je voor zorgt naar bed is(gebracht). Even wat tijd voor jezelf maar voor je er erg in hebt, is het eigenlijk al weer veel te laat… Of wat te denken van verstoorde slaap, omdat degene waar je voor zorgt je midden in de nacht nodig heeft?  Of neem de slapeloze nachten, waarin je maar ligt te tobben over de mantelzorg, die je aan een dierbare geeft.

Hoe ga je hier op een goede manier mee om?

In wezen zou ‘slaap’ bovenaan je prioriteitenlijstje moeten staan. Een gebrek aan slaap zorgt veelal voor akelige problemen als obesitas, ziekte, een slecht humeur, ongeduld en het moeilijker omgaan met je mantelzorgtaak. Als je slaapproblemen hebt door je zware mantelzorgtaak, is het aan te raden om er met je huisarts over te spreken. Er zijn vast oplossingen. Als mantelzorger doe je een ongelofelijke goede mar ook belangrijke daad. Je helpt iemand die afhankelijk is van jouw zorgen. Blijf dus niet doortobben als je slaaptekort hebt want daar ga je uiteindelijk aan onderdoor. Het is echt belangrijk om hulp in te schakelen en te leren dat tijd voor jezelf  en slaap alleen maar ten gunste van jezelf is, maar ook positiever uitpakt voor degene waar je voor zorgt.

Dit was ons laatste blog over emoties bij mantelzorg. Wil je ze allemaal teruglezen? Zoek dan op onze website naar ’emoties bij mantelzorg’ en je zult alle 17 delen aantreffen. Mis je nog een emotie waar jij als mantelzorger tegenaan loopt? Laat het ons weten via info@mantelzorgelijk.nl

is sociaal ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was ruim 8 jaar een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Eerst in de thuissituatie en later in het verpleeghuis. Tevens is zij de bedenker en het creatieve brein van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top