Een Tinybot als ondersteuning van mantelzorg?

De komende 20 jaar valt er een groot probleem te verwachten, als het op ouderenzorg aankomt. Het aantal mensen met dementie verdubbelt en er wordt steeds meer van dierbaren verwacht dat we mantelzorg-taken op ons nemen. Op dit moment neemt mantelzorg voor mensen met dementie gemiddeld meer dan 20 uur per week in beslag. Denk bijvoorbeeld aan administratie en boodschappen doen, ondersteunen bij persoonlijke verzorging, maar ook het (heel vaak) geruststellen van de persoon met dementie en helpen met de dagindeling. Dat komt neer op een parttime baan, naast je gewone werk, gezin en sociale leven.  

Dat bracht  Tinybots  op het idee om kleine, sociale robots voor mensen met dementie en hun familieleden te ontwikkelen. De Tinybot heet Tessa en helpt mensen met dementie met hun dagindeling en probeert hen te activeren via suggesties en muziek.  Bijna alle apparaten kunnen tegenwoordig verbonden worden met het internet. Daardoor komen er steeds meer mogelijkheden om met technologie maatschappelijke problemen op te lossen. Maar zitten we daar nou echt op te wachten, zo’n robot in je huis en wat kost zo’n grap eigenlijk? Robert Paauwe en Wang Long Li zijn co-founders van Tinybots. Zij publiceerden een artikel op NRC Live en ook de NOS besteedde er onlangs aandacht aan..

“Tinybots geloofd dat je technologie juist moet inzetten om de relatie tussen de persoon met dementie en de familie te verbeteren. Technologie op zichzelf heeft geen betekenis; het is niet goed of slecht. Het gaat altijd om de manier waarop het wordt in gezet. Als men denkt aan robots in de zorg, denkt men vaak gelijk aan automatisering. Robots die al onze taken gaan overnemen. De zorg ontmenselijkt, en dat schiet vaak in het verkeerde keelgat. Maar wat we niet moeten vergeten, is dat sommige zorgtaken onmenselijk zijn. Mantelzorgers worden pratende agenda’s, of moeten steeds dezelfde instructies herhalen om de individu te herinneren hoe hij of zij zich moet aankleden. Door een aantal van deze onmenselijke zorgtaken te geven aan een robot, ontstaat er meer ruimte voor het daadwerkelijke warme menselijke contact. Dit is waar wij ons op richten.

Overbelast

Meer dan 80 procent van de mantelzorgers is overbelast en meer dan 14 pocent loopt een klinische burn-out op. Zorg voor mensen met dementie is niet alleen heel erg intensief, maar ook nog eens emotioneel erg zwaar. Een van de belangrijkste dingen bij dementiezorg is dat er met consistentie gehandeld wordt. Tessa geeft gesproken reminders en suggesties om zo mensen met dementie steeds voor te bereiden op wat er op de planning staat en ze uit hun passieve staat te krijgen. Ook wanneer de professionele zorg en mantelzorg niet aanwezig is, helpt Tessa met de dagstructuur en activatie. De mantelzorger kan deze reminders instellen op Tessa via een eenvoudige app en hiermee ook op afstand een gedeelte van de mantelzorg bieden.

De relatie tussen de mantelzorger(s) en degene met dementie verslechterd vaak. Mensen komen niet meer bij hun vader of moeder als kind, maar als hun verzorger. Hierdoor ontstaat er spanning in de relatie. Als verzorger heb je niet alleen een andere rol, maar ook andere verantwoordelijkheden. Dit wordt soms verwarrend ervaren door de persoon met dementie en daardoor loopt het uit tot conflict met de mantelzorger. De frustraties lopen vaak hoog op. Tessa vangt een aantal van deze moeilijke zorgtaken op. Mantelzorgers kunnen hierdoor meer tijd besteden met hun ouders, terwijl Tessa de vervelende vragen stelt om te polsen of mevrouw nog weet welke dag het is en in welk jaar we leven.

Ondersteunen

De vraag is dus niet: moeten we wel of niet een robot in huis nemen? De vraag is, op welke manier kunnen we mensen met dementie en hun families zo goed mogelijk ondersteunen? En met welke vorm van technologie? Een robot als Tessa geeft een aanvulling en creëert ruimte voor menselijke zorg. ‘Connected’ technologie betekent niets zonder een menselijke invulling. Bij Tinybots wordt onze ontwikkeling niet gestuurd door technologie, maar juist door mensen en hun behoeftes. Daarom ontwikkelen we onze kleine robot in samenspraak met haar toekomstige gebruikers. Zodat met behulp van Tessa, de mantelzorger niet meer bij de persoon met dementie als verzorgende langskomt, maar weer als familie.”

Als ik aan een robot denk, heb ik echt zo mijn bedenkingen. Hoe zou mijn vader er mee omgaan? Zou hij juist niet meer in de war raken? Hij denkt nu nog steeds dat de Siri applicatie van zijn smartphone een soort spion is omdat hij antwoord krijgt op de vragen die hij stelt. Ik zou het eerst op proef willen uit proberen of van een ervaren gebruiker willen horen of het echt werkt, voor ik er een zou aanschaffen.. 1 euro per dag is natuurlijk geen gekke prijs, als je er echt profijt van hebt..

 

is sociaal ondernemer, netwerkbouwer, storyteller, echtgenote, moeder en zij was ruim 8 jaar een zeer gedreven en ervaren mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Eerst in de thuissituatie en later in het verpleeghuis. Tevens is zij de bedenker en het creatieve brein van Mantelzorgelijk.nl en voorzitter van Stichting Mantelzorgelijk.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Back To Top