
Dementievriendelijk openbaar vervoer
First UK Bus is een van Groot-Brittannië’s grootste busbedrijven. Dit bedrijf vervoert dagelijks zo’n 2.3 miljoen mensen naar en van school, werk en andere bestemmingen. Sinds een paar jaar is het bedrijf actief bezig om te kijken hoe ze mensen met een handicap en gezondheidsproblemen beter van dienst kunnen zijn.
Geïnspireerd door het Dementia Friendly Communities initiatief besloot First UK Bus de uitdaging aan te gaan en te kijken hoe hun diensten toegankelijker gemaakt kunnen worden voor mensen met dementie. “First UK” werkte samen met de Alzheimer’s Society om een trainingsmodule op te stellen voor 13.500 chauffeurs. Deze cursus maakt deel uit van het jaarlijkse Driver Certificate of Professional Competence. Het doel was om de chauffeurs bewuster te maken van dementie, zodat ze in staat zijn om passagiers die tijdens de rit problemen ondervinden te helpen.
De cursus voor de chauffeurs wordt verzorgd door professionele trainers. Het aantal mensen dat door dementie wordt getroffen en de emotionele impact van de training werden al snel duidelijk. De trainers moesten er dus ook voor zorgen dat iedereen begrijpt wat voor effect de cursus op de chauffeurs heeft, en hoe daarmee omgegaan kan worden. De “Introduction to Dementia” sessie duurt twee en een half uur, en First UK Bus heeft talloze positieve reacties van trainers en chauffeurs ontvangen.
Naast de cursus voor buschauffeurs is er in Groot-Brittannië de zogenaamde Safe Journey kaart beschikbaar. Daarmee kunnen passagiers de chauffeur op discrete wijze laten weten dat ze wat extra hulp nodig hebben. Het is een flexibel, eenvoudig hulpmiddel voor mensen met dementie of een handicap.
Vervoer is cruciaal om mensen met dementie in staat te stellen zich veilig binnen hun gemeenschap te bewegen. De moeite die First UK Bus doet om mensen met dementie en andere handicaps te assisteren is een prachtige aanvulling op goede klantenservice, en zeker iets waar andere bedrijven een voorbeeld aan kunnen nemen.
Dit is één voorbeeld van de manier waarop een bedrijf zijn steentje bijdraagt. Over de hele wereld nemen talloze bedrijven, groot en klein, stappen om dementievriendelijk te worden. Zo worden er bepaalde diensten voor mensen met dementie aangeboden. De mensen binnen het eigen bedrijf worden meer bewust gemaakt van dementie. Er worden nieuwe technologieën gebruikt om de levenskwaliteit van mensen met dementie te verbeteren, en daarnaast moeten die bedrijven ervoor zorgen dat de diensten die ze aanbieden, aangepast en afgestemd zijn op de specifieke behoeften van die personen.
Dit bericht heeft 0 reacties