skip to Main Content
De Weg Vinden In Zorgland Is Niet Eenvoudig

De weg vinden in zorgland is niet eenvoudig

Loop je hopeloos vast bij het regelen van zorg voor je dierbare? Word je van het ene loket naar het andere verwezen? Dan ben je zeker niet de enige. De weg vinden in zorgland is niet eenvoudig. Het is tijdrovend en je wilt graag zaken ad hoc geregeld hebben. Je wilt nu een antwoord op je prangende zorgvraag, niet morgen of ergens volgende week en op afspraak. Gewoon NU omdat de nood hoog is.

Er zijn mensen die dat inzien en er zelfs hun beroep van hebben gemaakt: de zogeheten mantelzorgmakelaars. Zij hebben een post-hbo opleiding gevolgd om wél wijs te kunnen worden uit de brij aan regels van maar liefst vier verschillende zorgwetten. Betaald uit de eigen zak van de mantelzorger, de verzekeraar of een enkele gemeente gaat de mantelzorgmakelaar de eindeloze telefoontjes aan totdat de hulp geregeld is.

Ik word er toch een beetje kriegel van: ‘mantelzorgmakelaar’. Niet dat ik mensen geen inkomen gun hoor, maar jeetje, het is toch eigenlijk de wereld op zijn kop? Je moet dus eerst kosten maken om iemand in te huren voor het ophalen van info en invullen van allerlei formulieren en aanvragen omtrent de benodigde zorg. Kunnen die zorg-wetten niet gewoon wat eenvoudiger en toegankelijker gemaakt worden? In Jip en Janneke taal en voor iedereen begrijpelijk. Zodat mantelzorgers op een simpele manier informatie kunnen ophalen en aanvragen kunnen verwerken en dan liefst op een tijdstip naar eigen keuze. Weg met die onnodige bureaucratie!

En wat te denken van gemeenten, die – zoals aangenomen in de WMOwet 2015 – verantwoordelijk worden geacht voor de ondersteuning van mantelzorgers. Waarom worden niet alle regels en wetten binnen het sociaal domein in ons land gelijk getrokken? Waarom doet elke gemeente eigenlijk iets anders? En waarom moet je voor elke hulpvraag aan de gemeente een afspraak maken? Mijn hemel, alsof je daar naast zorg voor je dierbare, je gezin en baan überhaupt nog tijd voor hebt! Gemeenten moeten zich eens gaan realiseren dat ondersteunen begint bij het eenvoudig en makkelijk aanbieden van informatie op de website.

Maar het meest idiote dat ik de afgelopen weken gehoord heb, is de mail van een vrouw die  – als  beginnend mantelzorger –  de zorg aan huis voor haar dierbare wil opstarten, bij de gemeente informeert hoe zij thuishulp kan verkrijgen en dat ze dan doodleuk naar het CIZ wordt toegewezen. Het CIZ?? De zorg voor haar dierbare begint net dus dan heb je het nog lang niet over de WLZ. Ze wil enkel een keer per week een poetshulp en misschien later eens iemand van de thuiszorg. Komop, 4 jaar na de decentralisatie van de zorg mag men toch veronderstellen dat gemeentemedewerkers van het sociaal domein weten hoe het werkelijk zit? Echt, van dit soort berichten word ik behoorlijk moedeloos!

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en sinds 6 jaar mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Tevens is zij de bedenker en mede oprichter van Mantelzorgelijk.nl

Marjolijn Bruurs

is ondernemer, netwerkbouwer, blogger, echtgenote, moeder en sinds 6 jaar mantelzorger voor haar vader met Alzheimer. Tevens is zij de bedenker en mede oprichter van Mantelzorgelijk.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X