skip to Main Content
Circuittraining Voor Je Hersenen

Circuittraining voor je hersenen

Je loopt om je botten sterker te maken, zwemt om je hart sterker te maken en je doet yoga om flexibeler te worden. Steeds meer onderzoeken tonen echter aan dat deze populaire trainingen meer doen dan dat: ze stimuleren niet alleen het lichaam maar ook de hersenen. “De meesten van ons hebben de directe voordelen van sporten ervaren, bijvoorbeeld hoe je beter en helderder denkt na een korte, stevige wandeling na de lunch” zegt Teresa Liu-Ambrose. Zij is directeur van het Laboratorium Aging, Mobility en Cognitive Neuroscience aan de universiteit van Brits-Columbia in Vancouver. “De voordelen van lichaamsbeweging zijn werkelijk multidimensionaal.”

Aerobics of krachttraining – om je geheugen scherp te houden zijn zowel aerobics als krachttraining geschikt. Liu-Ambrose vergeleek de effecten tijdens een zes maanden durend experiment, waarbij de ene groep deelnemers stevige wandelingen maakte en de andere groep twee keer per week krachttraining deed. Het resultaat? De mensen uit beide groepen verbeterden hun ruimtelijke geheugen (het opslaan van informatie met betrekking tot oriëntatie en locatie, bijvoorbeeld onthouden waar je de mayonaise in de koelkast hebt gezet). Bij degenen die wandelden werden ook verbeteringen in het episodisch geheugen waargenomen, dat is het vermogen om een gebeurtenis of episode in je leven te herinneren. Bij mensen die krachttraining deden werden verbeteringen in het associatief geheugen waargenomen, wat ervoor zorgt dat je twee dingen die met elkaar te maken hebben kunt herinneren (bijvoorbeeld het roepen van iemands naam als je die persoon op straat ziet lopen). De groep mensen die rek- en strekoefeningen deden zag geen verbeteringen in het geheugen.

Het is niet duidelijk hoe deze vormen van fitness het geheugen verbeteren, maar Liu-Ambrose zei dat “neuro-imaging onderzoeken uitwezen dat gebieden van de hersenen die deze functies ondersteunen sterker geactiveerd worden met lichaamsbeweging.” Aerobic oefeningen leidden tot volumevergroting in de hippocampus, de regio van de hersenen die bij de geheugenvorming is betrokken.

De Universiteit van Illinois vergeleek in een onderzoek twee groepen: een groep mensen die een yoga sessie van 20 minuten deed en een andere groep die jogde of een loopband gebruikte. De yoga groep bleek sneller en nauwkeuriger te zijn wat betreft het zich herinneren (terugroepen) van informatie en mentale flexibiliteit (het vermogen om van één gedachte of handeling naar de andere over te gaan) dan vóór de betreffende lichaamsbeweging. “Het leek de aandacht en concentratie van de deelnemers te verbeteren,” volgens een assistent-professor kinesiologie, gezondheids- en sportstudies aan de Wayne State universiteit in Detroit. Hoe? Met yoga ben je “in het moment”. Onder begeleiding van een instructeur concentreer je je op een bepaalde beweging, op je ademhaling of op bepaalde gedachten. De meditatieve oefeningen helpen je bij de concentratie en maken je bewust van het moment door te proberen om afleidende gedachten weg te houden. De mentale oefeningen van yoga lijken ook invloed te hebben op de manier waarop mensen buiten de yoga klas denken.

In een recent onderzoek van de universiteit van West-Australië in Perth werd de hoge intensiteit interval training getest (korte, explosieve intervaltrainingen) op inactieve mannen met overgewicht. Dit onderzoek duurde 12 weken. Het bleek dat mannen die de hoge intensiteit interval trainingen deden niet alleen minder aten, maar de regulering van hun eetlust in het algemeen was verbeterd. Onderzoeker Kym Guelfi wijdt dit resultaat aan een verminderde concentratie van ghreline, het zogenaamde hongerhormoon, in het lichaam na zo’n HIIT sessie.

Tijdens experimenten aan de Stanford universiteit in Californië kwamen mensen die buiten een rustige wandeling maakten, of binnen rustig op de loopband liepen, met meer toepassingen voor gewone, dagelijkse objecten op de proppen dan mensen die alleen maar zitten. Het maakte niet uit of de wandeling binnen of buiten was. Het effect was behoorlijk groot, en het was interessant om te zien dat de resultaten blijvend waren: ook na de wandeling vertoonden deze mensen nog steeds een hogere mate van creativiteit. Hoe wandelen inspireert tot creatieve gedachtes is een raadsel. Het kan zijn dat de natuurlijke filters van de geest, die normaal gesproken ongewone ideeën blokkeren, door het wandelen worden vrijgemaakt, aldus de onderzoeker.

Als je je werkgeheugen wilt verbeteren (het werkgeheugen is een tijdelijke opslagplaats van taak-relevante informatie in de hersenen), ga dan naar de speelplaats of de sportschool. Onderzoekers aan de universiteit van Florida lieten mensen verschillende dynamische oefeningen doen, zoals lopen op een evenwichtsbalk, navigeren rond verschillende objecten, klimmen, springen, gooien en het optillen en dragen van verschillende objecten. Daarna werden de cognitieve effecten getest. Zo kwamen ze erachter dat het werkgeheugen van de deelnemers wel 50% omhoog schoot. Met een dergelijke training moeten mensen zich aanpassen aan allerlei veranderingen in hun omgeving en terrein. Door die uitdagingen moet het werkgeheugen harder werken en wordt het sterker.

De onderzoeken laten zien dat verschillende soorten lichaamsbeweging specifieke delen van de hersenen activeren, waardoor verschillende cognitieve functies verbeteren. Als je de gezondheid van je hersenen wilt optimaliseren moet je variatie aanbrengen in je routine.

Bonus: je wordt er ook nog blij van!

Met dank aan http://www.aarp.org

Avatar

Mariette Otten McGovern

is vertaalster, musicus en werkt als taalcoach voor Rosetta Stone. Ze woont en werkt in Florida, in de Verenigde Staten.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X