Tips Voor De Feestdagen UA

De beste tips voor de feestdagen #mantelzorg #verwachtingen #kerst

De feestdagen kunnen het beste, maar ook het slechtste in mantelzorgers bovenhalen. Het vooruitzicht van mooie, vredige dagen vol geluk en vrolijkheid zorgt eigenlijk bij iedereen wel voor een wat onrealistische kijk – op onszelf én de mensen waar we om geven. Tel daar de stress en spanningen bij op die de feestdagen en de voorbereiding toch al met zich meebrengen.

En denk dan nog even aan het feit dat jij niet alleen moeder, dochter, familielid – maar vooral ook mantelzorger bent. En dat degene waar je voor zorgt ook in de komende weken niet opeens gezond zal zijn. En daar heb je het al: de feestdagen zijn voor jou een prachtig recept voor ‘moeilijke tijden’. Vaak zou je willen dat je die hele decembermaand gewoon kan overslaan. Klaar, weg, kom maar op met het nieuwe jaar.

Verwachtingen

Mantelzorgers hebben vaak bijzonder hoge verwachtingen van de feestdagen. Juist als je bedenkt dat dit de laatste keer kan zijn dat je met zijn allen zó bij elkaar bent… Mantelzorgers kunnen enorme druk voelen om deze dagen ‘héél bijzonder’ te maken. De mantelzorger (en zijn familie) heeft te maken met alle ‘normale spanningen’ die de feestdagen toch al oproepen, maar hun reserves zijn vaak al opgebruikt, hun energieniveau ligt laag en de vrije tijd is zeer beperkt – dus schrijf die perfecte voorbereiding ook maar op je buik.

Waar heb je zin in?

Juist daarom is het een goeie zet om even na te denken hoe je het dit jaar gaat aanpakken. Op de allereerste plaats zou je de volgende vraag voor jezelf kunnen beantwoorden: Wat wil je dat er tijdens de feestdagen gebeurt? Heb je zin in een hele rustige dag? Vind je het belangrijk om iemand in het bijzonder bij je te hebben? Als mantelzorger kun je jezelf de vraag stellen; “Waar heb ik zelf zin in?” Geef jezelf de ruimte om niet meer te doen dan waar je zelf werkelijk zin in hebt.

Als je er voor kiest om de feestdagen in gezelschap door te brengen, maak het jezelf dan zo makkelijk mogelijk. Neem niet alle verantwoordelijkheid op je voor de planning, de inkopen en het koken. Vraag de dierbare waar je voor zorgt ook specifiek waar hij of zij zin in heeft. De meeste mensen vinden het fijn om tijd door te brengen met de mensen waar ze om geven. Zorg ervoor dat je de feestdagen doorbrengt met mensen die echt betekenis voor je hebben, een paar familieleden en wat dierbare vrienden.

Ruimte voor verdriet

Probeer ruimte te maken voor open gesprekken tussen de dierbare waar je voor zorgt en de rest van je familie en goede vrienden. Ook al weet degene waar je voor zorgt misschien niet in alle details wat er speelt. Probeer altijd te onthouden dat jouw dierbare exact aanvoelt hoe anderen zich opstellen ten opzichte van de ziekte en zichzelf. Er is een groot verschil tussen de ziekte en de mens. Hopelijk lukt het alle gasten tijdens de feestdagen om dat verschil te zien en te maken.

Natuurlijk moet er ook ruimte zijn voor verdriet, misschien zelfs wel voor teleurstelling. Wees daar eerlijk over tegen elkaar. En alhoewel je jezelf er echt niet toe hoeft te dwingen om gemaakt vrolijk te zijn… is het misschien troostend om te bedenken dat humor behoorlijk kan helpen om het leven een beetje te relativeren.

Tosti’s – so what?

Probeer vooral om je verwachtingen zo laag mogelijk te houden. Dat zal de feestdagen niet alleen voor jezelf vergemakkelijken, maar ook voor degene waar je voor zorgt, voor je familieleden en voor je vrienden. Bedenk dat waar je ook voor kiest, deze feestdagen, het écht niet hetzelfde of beter hoeft te zijn als in voorgaande jaren – of in de toekomst. Dit jaar is dit jaar. En als er dit jaar even niks anders in zit dan een grote stapel tosti’s in de slaapkamer van de zieke, dan is dat zo.

De beste adviezen

De beste adviezen die ik voor mantelzorgers tijdens de feestdagen tegenkwam zijn deze:

Wees realistisch. Verwacht dus dezelfde soort spanningen die je altijd hebt als de hele familie bij elkaar komt.

Laat de anderen weten hoe zij het deze feestdagen een beetje gemakkelijker voor je kunnen maken.

Erken dat je misschien fysiek of geestelijk aan de grenzen van je belasting zit. Probeer wat te lezen en te ontspannen, eet gezond en neem wat tijd apart van de rest, tijd voor jezelf.

Probeer in het hier en nu te blijven. De gedachten over wat er gaat komen zijn altijd erger dan de daadwerkelijke gebeurtenis. We kunnen niet voorspellen hoe het morgen wordt – probeer dus van vandaag te genieten, zonder dat alles perfect hoeft te zijn.

Laat jezelf in op de natuurlijke flow van je familie en wat er ‘altijd wel zo’n beetje gebeurt’ tijdens de feestdagen.

En probeer er een fijne tijd van te maken, voor jezelf en voor de mensen waar je om geeft.

Veel succes… en ik hoop dat je er een beetje van kunt genieten!

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van cultuur, (social) media en zorg.

Barbara Mounier

is journalist, netwerkbouwer, trainer en vertaler. Zij werkt in Nederland en Duitsland op het gebied van cultuur, (social) media en zorg.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

X