skip to Main Content
Aletta Zorgt Voor Haar Zorgintensieve Kinderen:  Positive Vibes Enzo

Aletta zorgt voor haar zorgintensieve kinderen: Positive vibes enzo

Enige tijd geleden werd ik ontboden bij het hoofd van de school van de jongste.
Zij maakte zich ernstig zorgen over een tekening die zij had gemaakt.
“Oh…dear”, dacht ik, “daar gaan we weer…”.
De jongste heeft een uitgesproken mening, neemt zaken nogal letterlijk en kan soms last hebben van overmatig veel hormonen die door haar lijf gieren.
In allerijl haastte ik mij naar het schoolhoofd die daar met een enigszins ontredderd gezicht op mij zat te wachten.
Nadat mij een kop koffie was aangeboden kwam dan dé tekening op tafel.
Het was een hand. En bij elke vinger stonden lappen tekst.
“We maken ons ernstig zorgen over Evelien. Vandaag hadden ze de opdracht om hun hand te tekenen en bij elke vinger een emotie te zetten. Kijk nou toch eens wat ze er bij heeft gezet!”
Ik nam de tekening aan van de directrice die inmiddels lichtelijk rood was aangelopen.
De emoties vlogen nog niet het papier af. En ik zal je vertellen dat ze alles behalve positief waren.
Ze had bijna niet genoeg gehad aan 1 A-4tje.
Na anderhalve minuut de tekening nauwkeurig te hebben bestudeerd was het mij wel helder.
“Nou… je kunt er veel van vinden, maar ze heeft de opdracht goed uitgevoerd”, was mijn antwoord.
Dat antwoord was, volgens het gezicht van de directrice, niet het wenselijke antwoord.
“Maar mevrouw… u ziet toch ook wel dat dit zorgelijke teksten zijn? Kunt u niet zien hoe boos uw kind is??”
“Ja. Dat zie ik. Kunt u mij vertellen wat voorafgaand aan deze opdracht is gebeurd misschien? Had ze ruzie met een leerling of leraar?”
“Ja… ze had wel even een pittige discussie met de leerkracht…”
“Dan is het toch duidelijk?” was mijn vraag.
“Nou, mevrouw…. die opdracht werd ruim 15 minuten later pas gegeven! Ze had op dat moment helemaal geen reden meer om boos te zijn!”

Nu ken ik mijn pappenheimers en zo werkt dat niet bij mij en mijn kinderen. We zijn nogal temperamentvol en dat zakt niet weg na 15 minuten.
“Nee, zo werkt dat niet bij ons. De leerkracht heeft de opdracht gegeven om haar emoties bij elke vinger neer te zetten en dat heeft ze gedaan. Er werd niet vermeld dat dit louter positieve emoties mochten zijn. Ik ben trots op mijn dochter want ze heeft naar eer en geweten haar emoties van dat moment feilloos weten om te vormen tot een tekst…, ook al was dit niet positief. Had u verder nog klachten over mijn kind?”
Serieus, ik probeer altijd op één lijn te zitten met school omdat ik dat belangrijk vind. Maar wanneer er poeha wordt gemaakt over gewenste of niet gewenste emoties zoals nu, dan kan ik niet anders dan het opnemen voor mijn kind. Omdat de opdracht simpel was. Goed en letterlijk uitgevoerd.
I rest my case…

Dit bericht heeft 3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Back To Top
X